Translate

Tajaan

Khamis, 25 Februari 2010

Restorasi khazanah purba (Delima Merkah)


SEHINGGA kini, sebanyak 100,000 muka surat atau kira-kira 300 buah buku sudah didigitkan mengikut piawaian UNESCO.


DI tingkat bawah tanah Perpustakaan Universiti Mumbai, bangunan katedral yang dibina dengan reka bentuk gothik oleh British pada pertengahan abad ke-19, kelihatan lebih setengah dozen manusia sedang bekerja keras.

Sesetengah daripadanya sedang membongkok di komputer dan mesin pengimbas, manakala yang lain sibuk di dalam makmal berhawa dingin dan dikelilingi unit penghapus hama, bahan kimia, dulang cecair jernih dan rak-rak pengering logam.

Sebenarnya projek pemuliharaan buku-buku berharga di institusi itu sedang berlangsung. Ia bertujuan mengembalikan khazanah purba atau hasil kerja yang sukar didapati supaya generasi akan datang dapat mempelajari peristiwa silam.

Kesemua yang mengambil bahagian berkongsi tanggungjawab yang sama iaitu memulihkan buku-buku yang rosak supaya dapat digunakan untuk 100 tahun lagi.

"Generasi akan datang harus tahu sejarah silam," kata Kirti Joshi, seorang pembantu pemuliharaan.

"Untuk melakukannya kita mesti menyelamatkan buku-buku itu," tambahnya.

Projek bernilai 2.5 juta rupee (RM184, 000) itu bermula sejak awal tahun lalu dan kini hampir siap.

Setakat ini sebanyak 100,000 muka surat atau kira-kira 300 buah buku sudah didigitkan mengikut piawaian Pertubuhan Mengenai Pendidikan, Sains dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO) dan sebanyak 88,000 muka surat digunting, dibersihkan dan dilapik dengan kertas tisu Jepun bebas kimia dan dilengkapi dengan kulit buku berwarna merah dengan tulisan emas timbul.

Mereka yang bertanggungjawab mengembangkan projek itu berharap memperoleh dana, sebanyak 500,000 buku daripada 800,000 koleksi berharga universiti itu dapat diselamatkan.

Amol Divkar, seorang ahli akademik pemilik firma arkib sains swasta berkata, mereka telah menjadi buruh cinta kerana dana yang ada hanya cukup untuk menampung kos material dan tenaga kerja.


PARA pekerja pemuliharaan sibuk memulihkan buku-buku yang rosak supaya ia dapat digunakan dalam tempoh 100 tahun lagi.


Tetapi katanya, projek itu mempunyai signifikan yang lebih luas iaitu menggalakkan tindakan yang sama dilakukan oleh institusi lain di seluruh negara.

"Kami bersungguh-sungguh untuk menunjukkan bahawa di sebalik pelbagai halangan, kami mampu menjalankan projek yang positif dan hebat," katanya.

India adalah salah satu ketamadunan tertua di dunia.

Masalah dana

Tetapi tolak ke tepi beberapa pengecualian, usaha menyimpan khazanah negaranya sering kekurangan.

Katedral Anglikan Mumbai, St. Thomas's contohnya, mempunyai rekod sejak kurun ke-17, menjadi keuntungan untuk penggemar sejarah keluarga dan sejarawan, kata Divkar.

Tetapi buku-buku tulisan tangan itu sudah berhabuk, ditumbuhi cendawan dan membusuk.

Seperti banyak cabang kehidupan lain, dana menjadi satu masalah. Bagi mendapatkan bantuan kerajaan memerlukan proses tender yang lambat dan kerenah birokrasi.

Pakar pengawetan buku terlatih seperti Joshi dan rakan-rakannya adalah kurang, dengan beberapa kerja mereka adalah membetulkan hasil kerja orang lain yang sebelumnya cuba melakukan pemuliharaan kecemasan.

"Mereka melakukan pengawetan tetapi tidak mempunyai pengetahuan yang tepat mengenai bagaimana buku-buku itu perlu dirawat," kata pembantu perpustakaan, Anjali Kale.

"Lihat muka suratnya telah bergulung. Ia memerlukan haba untuk dibetulkan," tambahnya.

Dengan usaha yang kurang, kapasiti pengetahuan, ia terpulang kepada individu yang berminat seperti Tilaka Joseph, bekas pembantu perpustakaan untuk memperkasa projek itu dan mencari jalan alternatif.

Dia meyakinkan Perkhidmatan Konsultasi Tata, pengeksport perisian terbesar India untuk menyediakan dana.

Kumpulan Tata gergasi konglomerat itu turut mengambil bahagian dalam membantu Persatuan Asiatik berprestij Mumbai untuk memulihkan sebanyak 200,000 koleksi kuatnya.

Sebanyak 3,200 buku telah dipulihkan termasuk sebuah manuskrip Dante bertajuk Divine Comedy, salinan buku Charles Darwin iaitu On the Origin of Species dan ilustrasi manuskrip daun palem Buddha yang dihasilkan pada kurun ke-13.

Sebuah skim anak angkat buku telah dijalankan sejak 1991 oleh institusi berusia 195 tahun itu bagi individu yang ingin menyumbangkan dana tunai bagi kos pemuliharaan.

Karya Galileo pada 1632 iaitu Dialogue Concerning the Two Chief World Systems adalah satu daripada banyak volum diselaputi habuk di dalam tingkat bawah tanah itu, akan dipulihkan menerusi dana yang disumbangkan oleh ahli perniagaan Itali tempatan.

"Perkara pertama ialah bagi mendapatkan penderma untuk mengadopsi buku atau menggalakkan kas bagi membolehkan kita memelihara buku itu," kata Presiden organisasi tersebut, Aroon Tikekar.


PROJEK pemuliharaan buku-buku lama bertujuan mengembalikan khazanah purba untuk generasi akan datang.


Tanpa dana berterusan, Tikekar dan Divkar bimbang akan kehilangan khazanah India akibat salah guna, terlebih guna serta kesan kerosakan akibat suhu tropika, kelembapan monsun dan dimamah hama serangga.

"Penting untuk maklumat-maklumat dan pengetahuan ini disampaikan kepada semua.

"Beberapa karya terbaik di dunia ini sejak kurun ke-17 terdapat di Mumbai. Tidak ramai yang mengetahuinya," kata Divkar.

"Sekiranya ia tidak disimpan untuk pengkaji masa depan, ia akan hancur ditelan masa dan hilang nilai kekayaannya. Maklumat berharga juga akan hilang.

"Apa yang kita miliki hari ini adalah kerana usaha nenek moyang kita. Sekiranya kita tidak dapat memeliharanya, kita akan gagal mewarisi kepada generasi seterusnya," tambahnya. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan