Translate

Tajaan

Isnin, 22 Mac 2010

Jerutan cinta Siam (Ceritera)

KOTA BHARU - Jumlah rakyat Kelantan sama ada lelaki atau wanita yang berkahwin dengan warga asing didapati meningkat setiap tahun dengan warga Thailand dan Indonesia menjadi pilihan utama.

Pengarah Jabatan Imigresen Negeri Kelantan, Che Bahrom Hamzah berkata, melalui rekod pihaknya, seramai 4,342 orang lelaki dan wanita Kelantan berkahwin dengan warganegara asing pada 2007 dan 4,971 orang pada 2008 manakala pada tahun lalu sebanyak 4,804 orang.

"Walaupun jumlah perkahwinan menurun tahun lalu, namun ia hanya sedikit dan masih menunjukkan rakyat Kelantan meminati pasangan hidup daripada warganegara asing," katanya.

Che Bahrom berkata, warga Thailand dan Indonesia menjadi pilihan kerana selain soal rupa paras, kemungkinan faktor kedudukan negara yang berjiran dan berhampiran turut menjadi punca.

Bagaimanapun, beliau berkata, kes perkahwinan wanita Kelantan dengan lelaki asing lebih banyak menimbulkan risiko ekoran terdapat warga asing yang berkahwin dengan orang tempatan semata-mata mahu mendapatkan taraf kerakyatan negara ini.

Kosmo!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan