Translate

Tajaan

Khamis, 24 April 2014

DELL & pc dugong.

Sesiapa yang mahu lupuskan pc dugong seperti komputer lama (Desktop) sila kontak saya di talian telefon 03 87371884.

Semalam Mila bawa balik kompuetr yang dilelong; DELL. Jauh lebih laju dari pc dugong yang aku gunapakai selama ini... kira hari ini aku bergumbira dapat ketik papan kekunci yang melantun menarik. Selama ini lama juga aku pakai komputer yang UPM lupuskan aku beli dengan harga RM2 sahaja. Seyogia sempat juga aku melayan dunia maya & berkarya.

Si Afiz sibuk nakkan komputer yang dapat dia guna untuk buat kerja menaip di rumah juga dapat tenguk wayang atau DVD. Aku tak sempat nak formatkan ada sekitar dua atau tiga komputer yang sebaya dengan dengan pc dugong yang aku gunapakai. Insya-Allah nanti dia lapang aku nak ajar dia bagaimana nak format komputer juga bagaimana nak jadikan ianya mudah digunakan jika telah diklonkan. Aku sering guna Norton Ghost agar mudah nak memantau komputer terutama bila digigit virus.

Cuma jika nak klonkan PC senang guna OSnya Fat32 bukan NTFS.  Satu kerja pula pc yang Mila bawa ini guna OS yang baru ini NTFS... pulak tu cekera padatnya tidak dibahagi dua (tiada partition). Tunggu window rosaklah nampaknya baru boleh diklonkan komputer ini. Aku tak pasti bagaimana aku pernah klonkan pc yang OSnya NTFS; tak silap aku aku pernah guna perisian Hiren's Boot, untuk klonkan komputer yang gua OSnya NTFS. Sampai kini aku masih tak mahir nak buat Hiren's Boot ini. Ada sesiapa di sini yang pakar guna Hiren's Boot ?.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan