Translate

Tajaan

Selasa, 15 Disember 2009

Meminang & Bertunang

MEMINANG DAN BERTUNANG

Setelah kata persetujuan dicapai oleh keluarga di pihak lelaki, wakil dari pihak lelaki yang biasanya dipilih dari kalangan orang tua-tua akan diutuskan oleh ibu bapa lelaki tersebut untuk mewakili mereka meminang anak dara yang telah dipilih. Biasanya, ibu bapa kepada anak dara tersebut tidak akan memberi jawapan yang muktamad kepada pihak yang datang meminang kerana mengikut adat, mereka sepatutnya diberi tempoh untuk memberi jawapan atau dipanggil bertangguh. Ini kononnya kerana hendak berpakat dengan ahli-ahli keluarga dan waris yang rapat, walaupun sebenarnya mereka memang sudah bersedia untuk menerima pinangan itu. Sebenarnya, adat bertangguh ini mencerminkan budaya Melayu yang amat berhati-hati dalam menentukan jodoh dan menunjukkan kesopanan dalam setiap tingkahlaku. Sudah menjadi rutin dalam kehidupan seharian masyarakat Melayu untuk tidak tergopoh-gapah dalam mengendalikan apa sahaja dan adalah menjadi pegangan bahawa setiap hal yang dilaksanakan perlu dijalankan dengan rapi dan tersusun mengikut adat yang ditetapkan.

Setelah tamat tempoh yang diberikan, biasanya 2 hari, namun ada juga yang sampai seminggu, pihak perempuan akan menghantar rombongan yang dihadiri oleh orang tua-tua yang mewakili pihak mereka untuk memberikan jawapan. Sekiranya pinangan diterima, pada pertemuan itu mereka akan berbincang tentang segala syarat berkenaan mas kahwin dan hantaran perbelanjaan majlis perkahwinan. Tarikh yang sesuai juga akan dipilih untuk melangsungkan perkahwinan. Sekiranya perkahwinan itu agak lambat dijalankan, pihak lelaki biasanya akan Menghantar Tanda terlebih dahulu kepada pihak perempuan.

Konsep Menghantar Tanda adalah diertikan sebagai “putus cakap”. Ini bermaksud pinangan dari pihak lelaki sudah pun diterima oleh pihak perempuan. Oleh yang demikian, maka penghantaran tanda daripada lelaki kepada anak dara yang bakal dikahwininya akan dilakukan melalui upacara bertunang. Upacara ini membawa pengertian bahawa anak dara tersebut sudah pun dimiliki dan kini dipanggil tunangan orang. Tanda yang dihantar oleh lelaki tersebut mengikut adat lazimnya adalah sebentuk cincin sahaja, iaitu cincin berbatu intan atau berlian, besarnya mengikut citarasa dan kemampuan ibu bapa lelaki tersebut. Namun begitu, bagi masyarakat Melayu, selain cincin, beberapa barangan lain turut diberikan seperti sepasang kain dan selendang, selipar atau sepatu, kuih-muih, manisan, dan yang paling utama dan dianggap sakral, sirih junjung. Semua hantaran akan dihias dengan cantik dan menarik serta akan dibalas oleh pihak perempuan sebagai tanda setuju menerima pinangan. Jumlah hantaran yang dihantar oleh pihak lelaki akan dibuat dalam angka ganjil dan dibalas lebih oleh pihak perempuan, selalunya sebanyak dua dulang. Contohnya, jika pihak lelaki memberikan 7 hantaran dulang, biasanya pihak perempuan akan membalas 9 dulang. Hantaran dari pihak perempuan biasanya berupa sirih junjung, sepersalinan baju melayu, capal dan kuih-muih.

Sekiranya dalam tempoh menunggu diijabkabulkan, ikatan pertunangan diputuskan oleh pihak lelaki, maka cincin dan segala barang hantaran tidak boleh diminta semula dari pihak perempuan. Berbeza pula halnya jika ikatan pertunangan diputuskan oleh pihak perempuan. Jika ia diputuskan tanpa sebarang sebab yang dapat diterima umum, maka pihak perempuan hendaklah mengembalikan semula segala hantaran yang telah diberikan oleh pihak lelaki itu dalam nilai sekali ganda banyaknya atau harganya.

Selain dari adat pertunangan yang disebutkan di atas, terdapat 2 lagi cara pertunangan yang juga wujud dalam adat resam Melayu, iaitu :

• Pertunangan yang dilakukan oleh ibu bapa kedua-dua pihak sewaktu anak mereka masih kecil lagi, dan ini tidak memerlukan penghantaran tanda. Hal ini berlaku mungkin kerana ikatan persahabatan yang erat dan mesra di antara ibu bapa kedua belah pihak dan ikatan itu diharapkan dapat merapatkan lagi ikatan silaturrahim antara mereka. Pertunangan yang demikian biasanya dihormati dan dilangsungkan sehingga kedua-dua anak itu berkahwin.

• Pertunangan mengikut wasiat salah seorang daripada ibu bapa yang telah meninggal dunia di antara dua buah keluarga. Ini juga tidak memerlukan penghantaran tanda dan biasanya diakhiri dengan ikatan perkahwinan.

MAJLIS PERKAHWINAN PERKAHWINAN

Di antara kesemua adat resam orang Melayu, upacara atau aturan yang berhubung dengan perkara nikah kahwin adalah sesuatu yang amat diambil berat dan dianggap penting. Ia akan dijalankan secara besar-besaran dan melibatkan kesemua anggota masyarakat setempat yang dikenali sebagai penduduk sekampung serta seluruh sanak saudara. Oleh hal yang demikian, adat ini dikategorikan sebagai adat yang paling rumit dilaksanakan kerana memerlukan modal yang banyak untuk menjalankan kenduri kendara, majlis persandingan dan lain-lain upacara di samping memerlukan tenaga kerja yang ramai dan memakan masa yang panjang. Dalam adat nikah kahwin ini, bagi masyarakat Melayu, terdapat 3 fasa yang perlu dilalui sebelum sesebuah rumahtangga didirikan dan ia merupakan suatu adat yang perlu dipatuhi bagi melengkapkan sesuatu perkahwinan.

http://www.ashtech.com.my

2 ulasan:

  1. En. Idan, sebelum ni saya tak ambil kisah pun adat-adat bertanya, bertunang dan berkahwin ni. Selepas memberi komen pada entry En. Idan sebelum ini pasal "BIAR MATI ANAK, JANGAN MATI ADAT" dan selepas maklumbalas dari En. Idan yang panjang lebar, baru-baru ini majlis pertunangan anak saudara, saya perhatikan betul-betul perbincangan yang dibuat oleh kedua pihak dan saya amat memahaminya. Terima kasih atas info yang En. Idan bagi. Tapi dalam majlis ini telah dishortcut yang mana majlis merisik/bertanya dan bertunang dijalankan secara serentak. So pihak perempuan menerima 2 cincin, 1. Cincin belah rotan untuk merisik/bertanya. 2. Cincin berlian untuk bertunang.

    BalasPadam
  2. Merisik bagi saya adalah satu langkah amat penting agar kita dapat memahami jiwa anak kita pun berkenalan dengan keluarga bisan kita.

    Saya sendiri amat terkilan merisik ini semakin hari semakin kita lupakan, sedangkan apa yang dibuat orang tua kita amat baik untuk kita ikuti.

    Saya sendiri amat rimas kini, bilamana saya cuba menghidupkan adat lama ini tentangan dari sebelah pihak perempuan amat kontras seolah-olah masyarakat kita semakin tak kenal adat.

    Sebelah pihak perempuan seolah-olah mahu kami pihak lelaki terus meminang, bertunang & kenduri kahwin. Fikirkan lah apakah kami ini pihak lelaki boleh cop duit nak buat dengan tergesa-gesa!

    Modal merisik sekitar RM200 sahaja, cincin belah rotan masih ada yang berharga sekitar RM200.

    Merisik juga memberikan masa kedua belah pihak; jika nak merisik pun nampaknya pihak perempuan penuh dengan dolak dalik apakah akan terjalin ukhuwah sesama kedua bisan.

    Merisik bagi saya adalah tanda sokongan moral kita terhadap cinta kepada anak remaja kita. Saya tak suka melihat anak muda kini ke hulu ke hilir tanpa perhatian keluarga.

    Tempoh merisik bukannya ada had atau limit; ia juga bukan kena denda berganda bagi pihak perempuan atau pihak lelaki tidak ada sebarang ikatan; jika berlaku perpisahan.

    Saya juga pernah menempuh alam remaja & bagaimana gusarnya hati bilamana keluarga tidak pun merestui cinta yang kita semai. Bila segalanya telah memuncak barulah buat pertunangan terus nikah gantung; bagaikan kita tak punyai adat. Sedang kita bercinta bukannya setahun dua.

    Bila telah berumah tangga mana ada jalinan yang intim antara kedua bisan ini!. Itulah ruginya kita tidak mengikut adat merisik ini!.

    BalasPadam