Translate

Tajaan

Jumaat, 14 November 2014

Ubat Takut/Malas Mati

"Awak datang ke PKupm ni dengan siapa?"
"Sendiri"
"Naik apa?" aku lihat wajah Doktor Imah semacam, cemas pun ada"
"Kapcai!" jawab aku ringkas terbayang akan kapcai aku yang uzur yang sering mabuk keluarkan asap semua unggas lari.

"Kalau macam tu saya kena panggil Ambulan, awak jangan masuk ofis kena ke Hospital Serdang!" aku senyap terkebel-kebel tenguk Doktor Imah menulis nota ringkas ke Wad Kecemasan Hospital Serdang.
Aku perasan masa ujian tekanan darahku memang melambung gila. 185/115 mmHg. Ada yang tidak kena. Tujuh jenis ubat sakit kronik yang aku telan tak memberi kesan.

Tujuh jenis ubat ini aku panggil Ubat Takut/Malas Mati. Jika tak ikut jadual aku jadi amat parah; berjalan pun rasa tak larat bagaikan mahu merangkak. Bila makan pula kesannya buat aku tak jadi orang; mamai melayang...

Sebenarnya untuk kebah dari sakit ini ada banyak langkah yang perlu dilalui. Bukan sekadar makan ubat. Kawalan makanan amat penting, bersenam satu hal, tidur yang cukup amat perlu, paling payah jika stres. Rupa jangan sesekali stres bila stres akan pasti semuanya jadi gawat. Gula akan melambung tinggi. Gula normal sekitar 6 mmol/L. Jika tekanan darah dah setinggi kini; dah pasti gula dalam badan sekitar belasan bacaan. Nak mati senang saja teruskan stres bila gula naik sampai 20 mmol/L bila-bila masa sahaja akan strok sekitar 3 hari kena tahan di CCU ke dunia abadilah berpindahnya.

Siren ambulan membawa aku ke Wad Kemasan Hospital Serdang. Dekat saja ikut ladang UPM ke Hospital Serdang. Aku terus ditempatkan di bilik rawatan; samalah macam selalu pembantu perubatan buat ujian tekanan darah & kasi aku ubat untuk turunkan tekanan darah. Suruh aku berehat. Sakit tak nampak seperti aku ini tak mendapat perhatian doktor pun. Ada ramai pesakit yang kemalangan. Doktor terpaksa dulukan mereka yang pendarahannya mengalir atau patah riuk tinggal nyawa ikan.

Pengalaman terbaring di katil Wad Kecemasan sudah menjadi rutin buatku. Suara mesin radas denyut nadi sambung bersambung. Bila bunyi terusan nyaring akan ada jururawat panik doktor berkejar jika sempat dibawa ke bilik bedah. Selamatlah. Jika tidak emm mungkin pesakit ini tak dapat diselamatkan lagi. Terbujur di katil sebelah aku tunggu urusan jenazah seterusnya.

Aku meraba poketku kut ada sms masuk. Aku nak dail nombor luar memang tak boleh. Aku memang ada telefon bimbit dugong selalunya hanya menanti panggilan. Fahamlah kan?. Kreditnya kosong & kosong.
Ada beberapa pelawat keluar masuk tenguk pesakit yang nazak. Ada ketika macam seorang isteri. Ada ketika macam seorang anak. Aku seorang yang hanya sendiri. Tak ada pelawat. Bila aku nak cuba pejamkan mata. Asyik ditayangkan adengan takut lagi merabankan. Orang junjung KERANDA. Asyik itu saja bila aku pejam mata. Ish masalah betul.

Buat kata catatanku di blog. MMms terusan menganggu aku. Apa itu MMms?. Malaikat Maut mengintai selalu. Tolonglah pengalaman ini aku tak mahu sering ulang berulang tapi inilah nasib orang sakit kronik seperti aku. Tak siapa ambil tahu.


Idanradzi

Nak berpantang apanya... lagi orang berpantang lagilah mereka dah lama tiada... Nurrul Hidayu masih ingatkan kita pernah makan semeja dengan arwah Wan Lan... dia ni punyalah aktif tak degil macam abg ni... tetiba dia yang pergi dulu... kini boleh kata tiap minggu abg lalu pusara Arwah Lan sebelah Pulau Carey tu antar & ambil si Anif di KMS Banting... dia pergi ketika usia genap 50... abg dah buat kajian dah... amat sukar sakit kronik macam abg ni boleh sampai 60an... tapi jangan risau abg akan terus berjuang merentas sakit ni... harapan abg masih nak hidup lama... hahaha hari ni pengsan kejap lepas berbuka... terjaga sempat juga solat terawih pena milo panas jenaris...
pada 17hb Julai pukul 11.48 ptg

Isnanun Pak ·

ASM... Aji.. kena tahan di CCU H.Serdang ke?.... apasal keruk sangat niii Jiiii.. mana engkau punya petua tuuu... tak kan buang terus..... aku rasa engkau liat nak jaga makan hari2 tak!.. Walau bagaimanapun sama samalah kita berdoa memohon dipanjangkan usia dan di sihatkan anggota tuboh badan agar dapat kita menyambung dan menokok tambah amalan yg dikehendaki sebagai hamba ALLAH...
pada 18hb Julai pukul 9.10 pagi



Idanradzi Kct 
hahaha biasalah orang tua selalu degil... biasa eh kena tahan kat Wad Kecemasan ni... sejak kebelakang ini kira okey... terus border masih border... minuman juga juadah di surau itu mengancam amat... kisah di atas ini kisah benar bila masuk wad kecemasan ni kita rasa dah dekat nak mati amat...
pada 22hb Julai pukul 1.44 ptg


Idanradzi Kct sy masih macam dulu bak kambing makan daun... makan ulaman mentah seperti daun mengkudu tak putus... ulaman kampung... petai juga jering tak tinggal... cuma bulan puasa ni gula ni naik mendadak 13.9 mmol/L ada dua bacaan lagi ke 16... jika dah 16mmol/L doktor pesan kena berbuka puasa...
pada 22hb Julai pukul 1.47 ptg

Tiada ulasan:

Catat Ulasan