Translate

Tajaan

Khamis, 12 November 2009

Goji yang berkualiti dari Ningxia China (Singgahsana)



Saya baru sahaja beli Buah Goji kering di kedai sensei cina, harga sepeket 500 gram sekitar RM10 mungkin cukup untuk sebulan makan. (100 gram sekitar RM2). Cubalah makan rasanya sedap ikut jenis. Biasanya jika yang agak besar buahnya lebih sedap berbanding Buah Goji kering yang kecil. Yang besar ini ini tentunya harganya lebih mahal. Tak payahlah beli melalui jualan langsung teramatlah mahal. Saya tenguk di internet ada yang jual sampai 60gram dengan harga RM12.

Tanya pada Apek kedai sensei tu buah Goji kering, jika dia tak faham; buah untuk terangkan mata. Selamat mencuba. Ada setengah kedai ubat cina mereka panggil Jiji.



Daerah Zhongning Negeri Ningxia di negara China, mengeluarkan Goji yang berkualiti terbaik ( juga dikenali sebagai Chinese wolfberri) di dunia. Daerah ini di kenali sebagai desa yang panjang usia di mana ramai penduduknya hidup lama dengan kehidupan yang produktif melewati usia 100 tahun. 90% daripada populasi penduduk Ningxia beragama Islam dan mengamalkan Goji sebagai makanan harian untuk kekal sihat. Mereka juga percaya buah Goji membantu mereka hidup lama dengan kehidupan yang aktif.

Legenda Kerajaan Ningxia

Lebih kurang 3000 tahun dahulu, ketika Raja Negara Ningxia pergi berburu di Bukit He Lan, Baginda ternampak seorang wanita sedang memukul seorang lelaki tua berjanggut. Baginda berasa hairan dan bertanya kepada wanita itu apa yang terjadi?

Wanita itu menjawab: "Saya sedang memukul cucu saya!". Baginda amat terkejut dan bertanya kepada wanita itu berapa umurnya dan kenapa dia kelihatan begitu muda. Wanita itu menjawab:

"Saya berumur 260 tahun. Ketika musim bunga, saya makan daun Goji dan minum teh Goji. Ketika musim panas, saya makan buah Goji dan pada musim luruh saya mengambil akar Goji dan membuat pes. Inilah rahsia saya".

Baginda amat kagum dan menasihati seluruh rakyat Baginda agar mengamalkan Goji. Semenjak hari itu, mengamalkan Goji untuk hidup panjang usia telah menjadi sebagai satu tradisi penduduk di kawasan itu.



Ningxia: Ibu Negara Goji?

Ningxia mempunyai tanah beralkali yang luar biasa (pH 8.2 - 8.6) dan suhu melampau yang berjulat dari 102 F - 16 F ( 38 darjah C hingga -27 darjah C ). Ini mungkin merupakan keadaan yang tidak sesuai untuk anda tetapi ia bagaikan syurga bagi pokok goji, bagi memastikan mutu yang terbaik.

Berry goji Ningxia merupakan suatu kenikmatan. Buahnya besar dan berisi dengan warna merah gelap, biji yang sedikit, rasa yang manis serta tekstur yang berair.

Masyarakat Ningxia begitu menggilai berry goji yang tumbuh secara liar di lereng-lereng bukit. Berry goji juga telah ditanam secara berbaris sejak lebih 500 tahun.

Fakta Pemakanan buah Goji Ningxia.

Goji Ningxia mengandungi:

19 asid amino termasuk 8 yang diperlukan untuk hidup

21 unsur mineral termasuk germanium, unsur mineral anti kanser yang jarang-jarang ditemui dalam makanan 16% protein (6 kali ganda lebih tinggi berbanding dengan bee pollen)

Spektrum yang lengkap dengan antioksida Karotenoid , termasuk Beta-Karoten ( sumber yang lebih baik meskipun karot)

Zeaxanthin dan Lutein melindungi mata dan membaiki penglihatan.

Buah Goji paling kaya dengan sumber karotenoid berbanding dengan semua jenis makanan yang ada Vitamin C (500 kali ganda berbanding buah oren)

Vitamin B Komplex, perlu untuk menukarkan makanan kepada tenaga Vitamin E , jarang-jarang ditemui dalam buah dan selalunya hanya ditemui dalam bijian dan benih.

Beta-Sitosterol, dikenali sebagai agen anti-radang. Beta-Sitosterol juga merendahkan kolestrol dan digunakan untuk merawat masalah seksual mati pucuk dan masalah zakar yang membesar.

Essential Fatty Acids, diperlukan oleh tubuh untuk mengeluarkan hormon-hormon, dan melicinkan fungsi otak dan sistem saraf

Cyperone, memberi faedah kepada jantung dan merendahkan tekanan darah, melegakan ketidakselesaan ketika haid dan digunakan dalam rawatan kanser servik.

Solavetivone , sebatian anti-bakteria dan anti-kulat yang kuat

Physalin, sebatian semulajadi yang aktif terhadap semua jenis leukemia, juga digunakan dalam rawatan Hepatitis B di samping meningkatkan sistem imunisasi.

Betaine, digunakan oleh hati untuk mengeluarkan choline, sebatian yang mententeramkan ketakutan, meningkatkan memori, meningkatkan pertumbuhan otot dan melindungi penyakit hati berlemak (fatty liver).

Betaine juga menyediakan kumpulan methyl dalam tindak balas tenaga dan boleh membantu mengurangkan paras homocysteine, iaitu faktor risiko utama dalam penyakit jantung. Ianya juga melindungi DNA.

Polysaccharides: LBP (Lycium Barbarum Polysaccharides) terbukti sebagai glykokonjugat, bermaksud merupakan sumber sel gula yang perlu ( essential cell sugars) yang luar biasa (Mannose, Xylose, Rhamnose, Glucose, Arabinose dan Galactose) yang perlu untuk fungsi imunisasi yang sempurna dan komunikasi intersellular. Hakikatnya, GOJI mungkin merupakan sumber glykonutrien yang terkaya pernah ditemui!.

Kenapa tidak mengamalnya. Sebab ianya masih murah di pasaran. Janganlah terpengaruh dengan jualan langsung yang selalu ubatan yang berkhasiat digandakan harganya. Ini dinamakan mendera pesakit; saya memang tidak mengalakkannya. Banyak lagi ubat tradisional cina yang kita masih tidak amalkan; seperti Shilintong yang saya war-warkan tempoh hari.

Posted on 14.4.2009 at 6:57 PM

Goji berries, bersama-sama dengan pembersihan usus telah menjadi topik yang sangat aktif dalam makanan dan berat badan dunia akhir-akhir ini, tetapi banyak orang masih dalam gelap tentang buah misteri kecil. Berries ini adalah apa yang dihasilkan dari tanaman goji "," yang pribumi di Asia, khususnya di bahagian benua yang ada di sekitar Himalaya. Tanaman nampaknya menyesuaikan dan berkembang baik dalam iklim dan persekitaran yang gunung rentang mempunyai.

Bagi penduduk daerah ini, goji berries bukan merupakan sebahagian umum dari makanan sehari-hari mereka. Berries dari sini telah dikesan di belakang beberapa manfaat kesihatan mengejutkan, sebagai Sebenarnya beberapa keuntungan kesihatan termasuk pencegahan kanser, mengurangkan risiko gangguan mata, dan umur panjang dan meningkatkan high dalam hidup.
*goji berries cara dapat dicerna adalah untuk debat, ada banyak pilihan yang berbeza dalam cara anda boleh menggabungkannya ke dalam diet anda untuk kesihatan yang lebih baik. Paling jelas, anda boleh makan berry di negara itu tumbuh secara semulajadi, anda boleh mengalami dehidrasi dan kering buah lada sebelum makan, atau bahkan meramas buah batch untuk menghasilkan jus goji berry.

*Secara khusus, goji berry kering dapat menghasilkan wang ke dalam diet berat badan dalam pelbagai cara untuk membolehkan pelanggan untuk menuai hasilnya. Contohnya, anda boleh asupan menggunakan berries 'sebagai suplemen serat sebagai nyaman dan serbaguna topping pada banyak makanan yang berbeza. Ada juga banyak keuntungan bermanfaat lain untuk goji berry kering ..

*Menggunakan goji berry dalam bentuk yang kering untuk memanfaatkan sebagai alat bantu fungsi tubuh dapat dimanfaatkan dengan pelbagai cara. Satu merembes berpotensi akan merangkumi mempromosikan sistem kekebalan tubuh lebih kuat, mengurangkan kemungkinan penyakit penglihatan, mempercepat metabolisme dan penurunan berat badan, menguatkan hati, dan bahkan kemungkinan untuk menghentikan - dan bahkan membalikkan penuaan fizikal.

*Juga, ada beberapa manfaat lain yang bisa diperoleh dari goji berry kering .. dapat meningkatkan prestasi seksual bagi pasangan dan meningkatkan tahap tenaga. Dengan pengeringan berry, anda boleh memelihara manfaat dalam elemen seperti bilik bacaan, polisakarida, barbarum, karotenoid, dan asid amino.

*Belum disebutkan, ini berries yang penuh dalam asid amino, komponen protein penting, yang merupakan komponen dalam badan kita yang membantu merendah kolestrol oleh sel-sel. Tanpa ini versi dikonversi asid amino, akan ada sumbangan sedikit untuk benar-benar badan yang sihat. Ada lapan asid amino yang berbeza dianggap keluar kritis daripada 18 pelbagai yang terkandung dalam berry. Juga, goji kering sangat kaya karotenoid, yang sangat berharga elemen yang berperanan dalam kesihatan mata kita - zat dalam berry membuktikan khususnya untuk membantu melindungi daripada degenerasi makula dan katarak.

*Berry ini dalam bentuk kering juga boleh digunakan untuk minum tenaga cepat-tetap untuk diet anda. Hanya drop buah kering dalam segelas air dan biarkan duduk cukup lama untuk beri untuk melepaskan sifat mereka yang kuat kesihatan. Dengan minum air anda boleh mendapatkan manfaat dari berry, serta asupan hidangan hangat-bahagian serat. Untuk variasi, Anda juga boleh cuba menggunakan mereka dalam bentuk kering sebagai topping ini ditaburkan pada sereal di pagi hari atau di pusat-bahan campuran. Jika itu bukan cawan teh anda boleh mencubanya pada icing untuk kek, dalam yogurt atau ais krim, atau enak lain melayan .. kreatif!

** KHASIAT BUAH GOJI ASLI **

1.Membantu sistem penghadaman
2.Meningkatkan keceriaan dan semangat anda
3.Menghilangkan tekanan dan gelisah
4.Membantu mengurangkan batuk kering yang kronik
5.Meningkatkan memori dan memulih ingatan
6.Menyokong fungsi buah pinggang
7. Menguatkan otot dan tulang
8.Meningkatkan kesuburan
9.Menghalang loya di peringkat awal mengandung
10.Merawat simptom-simptom menaupause
11.Menyokong fungsi hati yang sihat
12. Mengaktifkan fungsi enzim anti-radang
13.Meningkatkan limfosit
14.Membina darah yang kuat, meningkatkan produksi sel-sel merah, sel-sel putih, platelet, dan rawatan sum-sum tulang
15.Mengurangkan kesan toksik kemotrapi dan radiasi
16.Menghalang tumbuhbesar tumor
17.Menempatkan semula dan membaik pulih DNA (menghalang mutasi yang menyebabkan kanser)
18.Digunakan sebagai rawatan kanser
19.Meningkatkan respon imunisasi (T-cell, IL-2, IgA, IgG)
20.Meningkatkan halangan kepada penyakit
21.Menghalang peroksidaan lipid (yang menyebabkan sakit jantung)
22.Mengekalkan kesihatan mata dan penglihatan anda
23.Melegakan insomania dan tidur yang lebih nyenyak
24.Melegakan sakit kepala dan pening
25.Membantu mengurangkan berat badan
26.Meningkatkan fungsi seksual dan merawat masalah seksual
27.Menormalkan gula dalam darah pada peringkat awal diabetes
28.Mengurangkan kolesterol
29.Mengurangkan risiko kanser
30.Mengekalkan tekanan darah yang sihat
31.Merangsang rembesan HGH ( hormonpertumbuhan manusia)- hormon remaja
32.Meningkatkan tenaga dan kekuatan anda, terutamanya apabila melawan penyakit
33.Mempunyai tindakan anti-oksida yang baik-menghalang diri tua sebelum masanya.

* kajian saintifik Dr. Earl Mindell, R.Ph., Ph.D seorang pakar herba dan ahli farmasi.
Buah goji asli banyak khasiat dan cara makan berbagai. Kalau anda peminat teh tarik sekalipun anda boleh menikmatinya sambil menikmati khasiat goji dengan mengambil 2-3 biji campurkan dalam minuman anda. Biarkan dia kembang untuk 5-20 minit untuk membiarkan intipati buah goji larut dalam minuman anda. Kemudian, minumlah seperti biasa. Dalam erti kata lain, goji asli ada didalam genggaman anda, terpulang kepada masing-masing untuk amalkan cara pemakananannya.

* Kami menyarankan pemakan seperti berikut;

1. Cara pertama:makan 15 biji sehari (dewasa) 5 biji sehari (kanak2)

2. Cara kedua: Rendamkan dalam botol air mineral, dan minum seperti biasa. Pastikan tidak lebih dari 1 hari kerana dikhuatiri air jadi basi.

3. Cara ketiga: Campurkan dengan minuman kegemaran anda (1-5 segelas).

*Jangan sesekali terkejut sekiranya anda tiba-tiba pening kepala atau sakit pada mana-mana bahagian anggota badan selepas mengamalkannya. Ini kerana khasiat buah ini memang akan bertindakbalas segera dengan penyakit-penyakit anda samada anda sedar mahupun tidak. Bertahan untuk jangka masa tertentu, kalau perlu turunkan sedikit jumlah yang dimakan.

*Terbaru saya mendapat respon yang jarang berlaku; tetapi elok berjaga-jaga. Siapa yang ada masalah jantung mungkin menjadi kesan kepada darah lantaran Goji ini oleh menukar kecairan darah menjadi pekat bagai biasa lalu menjadi sukar bernafas; Biasanya pesakit jantung akan makan pil cairkan darah; Goji pula akan menstabilkan darah; maka secara lojik kemungkinan darah akan menjadi pekat atau tidak seimbang. Seyogia bagi pesakit jantung elok jika ingin mencuba Goji ini dalam kadar jumlah yang sedikit bilangan buahnya. Mungkin sekadar 5 biji tenguk kesan atau alahannya pada badan kita. Jika okey barulah boleh tambah jumlahnya.*
- 24 Mei 2010.

24 ulasan:

  1. Salam, mana nak cari buah goji ni kat kajang?

    BalasPadam
  2. Sdr Budzer;

    Di semua kedai ubat cina (sensei). Depan Pasar Besar (Basah) saya telah buat tinjauan harga, agak mahal. 100 grem sepatutnya RM2 sahaja bagi yg kecil buahnya. Yang besar buahnya sememangnya mahal sedikit.

    Saya rekemenkan kedai sensei sebelah kanan U turn... simpang tiga sebelum gereja; Kajang nak ke stesen komuter. Di sini dapat harga RM10 bagi 500 grem.

    BalasPadam
  3. Jika anda tinggal sekitar Kampar, Perak; setiap hari Minggu ada pasar lambak waktu pagi berdekatan Medan Selera ada dijual secara terbuka.

    Cakap dengan tauke itu; "itu... Jiji kering untuk terang mata!" ada tauke yang tahu Goji ada yang sebut Jiji. Harga di pasar lambak pagi ini pelbagai.

    BalasPadam
  4. banyak tul khasiat buah ni...bagus ni cuba...

    BalasPadam
  5. Sdr Budzer;

    Sy pernah mendapat hasilnya...; ketika itu glukos@gula dalam badan sy sekitar 14 mmol/L; doktor pun makin panik... saya amalkan sehari makan dua kali goji bersama ulaman petai & jering; sekitar 12 minggu gula menurun sampai ke 4mmol/L... amat berbaloi.

    BalasPadam
  6. salam..anak saya makan buah goji kering 5 biji sehari..tiba2 dia kena kenciing tak lawas...kenapa ye..?

    BalasPadam
  7. Mungkin itu tindak balas dari goji kering; cuba amalkan anaknya minum air bali, jika dia tak kisah makan herba shilintong memang bagus untuk cuci punci kencing atau buah pinggang.

    Beli shilintong kotak biru sebab ianya 100% herba, sekitar RM8 untuk 100 pil, jangan makan banyak cuba sekitar 3 biji sahaja. Rasanya air bali lagi mudah dan kanak-kanak suka air bali ini.

    Goji elok direndam dalam susu, holick atau teh O. Jangan amalkan minum kopi atau nescafe. Makan goji tanpa direndam mungkin menjadi punca ianya tak sehadamnya.

    Seperkara lagi kencing tak lawas selalunya kita lama sangat dalam bilik atau kereta yang berhawa dingin. Kurangkan air gas jika anak memang suka air gas pastikan dia minum air kosong secukupnya; gula dalam darah & pundi kencing selalunya akan menjadi pejal jika lama sangat terkurung dalam hawa dingin.

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum..
    biji yang hampir sama dengan biji cili, tetapi kecil sedikit. tidak berisiko ke dapat apendik?

    BalasPadam
  9. Walaikum salam

    tak berani nak cakap ianya berisiko atau tidak, saya teringat anak saya si Aziq yang makan cemperang tetiba diserang apendix & terpaksa dibedah; yang lain makan tak pula terkena...

    sy berkeyakinan semuanya adalah ketentuan Ilahi dari awal saya dikesan ada masalah kolestrol hingga kini telah lebih dari 4 tahun sy mengamalkan makan goji ini nampak ianya mmg okey, terutama masalah mata kesannya amat ketara goji ini sebagai penawar...

    ubat untuk kolestrol juga telah tidak dimakan sebab doktor dapati kolestrol di dalam badan saya tak lagi kritikal...

    orang tua sering berpesan andaian & rasa ragu-ragu itu terkadang berupa doa, jika hati kita rasa ianya tidak menyakinkan baik jangan dimakan takutnya nanti mmg ianya menjadi punca apendix...

    samalah ramai yang kata makan cili@sambal itu bijinya kena buang takut ianya punca diserang apendix, kita jangan sombong sejak kuat makan pedas hari-hari makan sambal tak kena apendix kut esok lusa ianya akan menyerang kita; berdoalah kepada Allah SWT tujuan kita mencari ubat atau herba adalah sebagai penawar jangan sampai ianya jadi musibah...

    BalasPadam
  10. nak tanya sekarang harga buah goji tu masih RM10 ke utk 500 gram... sbb ada yg jual rm150 utk 500 grm

    BalasPadam
  11. Telah naik sikit harganya terbaru sy beli RM15 untuk 300 gram ada dua kualiti sahaja... yang lagi satu tu agak kasar/besar buahnya RM20 untuk 300 gram.. jika RM150 untuk 500 gram tu mmg nak aniaya kita yang sakit; jangan terpedaya.. sekarang di Giant pun ada dijual tapi tetap mahal banding di kedai sensei cina...

    BalasPadam
  12. Sy nak tny..cara pemakanan utk dewasa 15 biji sehari.adakah dimamah goji itu atau ditelan terus.

    BalasPadam
  13. ELOK direndam dalam air suam/panas seperti campur dalam teh 0; jangan direbus.

    tak kisah nak makan berapa biji; goji bukan ubat tapi macam kismis; ikut sesuai dengan badan sendiri; Saya syorkan makan bilangan ganjil agar mendapat pahala sunat.

    AWAS mereka yang ada masalah jantung dan makan ubat cair darah adalah dicadangkan makan bilangan sedikit dan tenguk perubahan atau kesan sampingan jika tak sesuai jangan makan goji ini... sebab goji akan kembali memekatkan darah.

    BalasPadam
  14. Mana nk dapatkan goji nie di damaansara perdana yer

    BalasPadam
  15. Sdr Fiza boleh beli di semua kedai ubat cina (kedai sensei cina); tanya pada tauke tu Goji; ada setengah tauke panggil JIJI.

    "Merah-merah buah kering bagus untuk ubat mata..." cakap macam tu;

    Jangan beli online sebab amat mahal dijual... biasalah jika online ini ramai akan ambil kesempatan untuk pelbagai kos... selalunya kedai sensei cina ini sekitar RM15 untuk 500 gram.

    Harga ini tak menentu sebab ada banyak saiz buah goji kering ini. Disaran beli yang saiz kecil agak murah senang nak jaga atau nak simpan lama. Ada orang suka makan macam tu saja tanpa direndam dengan air; jika minat cara makan begitu saja elok beli yang saiz besar... agak mahal mahu sekitar RM20 bagi 500 gram.

    Pastikan simpam dalam bekas yang tertutup kedap angin; jika lama disimpan ronanya akan kehitaman... masih boleh dimakan jika tidak berulat.

    BalasPadam
  16. Salam,

    nak tanya. selepas kita rendam dalam air suam, buah goji tu terus dibuang atau blh makan?

    BalasPadam
  17. Hye...nk tanye...masih ade lagi ke kedai sensei yg kt kajang tuh...kalu ada brape harga terkini untuk buah goji kat kedai tuh..kalu tahu lah..and boleh x bg ecxactly location kedai sensei tuh...saya da merata cari buah goji..tapi sume mahal..

    terima kasih..

    BalasPadam
  18. boleh makan selepas direndam... ianya sedap macam manis buah ceri...

    BalasPadam
  19. jika sampai rm150 bagi 500 gram nampak sangat nipunya... yang jual tu nak kaya cepat... harga bagi 500 goji kecil masih sekitar rm20 yang kasar sekitar rm30..

    ... jika ke Kajang masih ada dijual di kedai sensei di lokasi ini:...

    jika dari bandar kajang jalan utama arah ke hospital jumpa hotel metro... ada trafik light... jalan menuju ke stesen komuter... lepas jambatan longkang besar... sebelum trafik light cer tenguk sebelah kanan ada satu saja kedai ubat sensei cina... sebaris dengan restoran cina... di trafik light tu belok kanan buat U turn celah restoran cina tu... situ yang paling murah... goji di kedai lain mahal... kedai ubat ni buka sampai malam... sy beli sekitar jam 8:00 masih buka...

    BalasPadam
  20. di seri serdang serdang selangor baru ni sy beli yang kasar... lebih besar dari kismis arab... 500 gram sekitar rm30... besar amat gojinya...

    BalasPadam
  21. assalamualaikum, saya tebaca artikel ni dan kebetulan saya baru sahaja minum teh goji ni, tetibe bangun pagi pening kepala. kenapa ye?

    BalasPadam
  22. sy tak galakkan beli teh goji atau kopi goji di pasaran... atau apa jua bahan dicampur goji... amalkan beli goji di kedai sensei cina bahan yang ori bukan campuran... teh atau kopi... dll.

    BalasPadam