Translate

Tajaan

Sabtu, 12 Disember 2009

Siapa penghasut, kewartawanan arus perdana atau bebas?

MINGGU ini saya tidak mogok lagi. Kewartawanan arus perdana di Malaysia belum lagi mati, walaupun ada cubaan mahu membunuhnya. Walaupun ada cubaan mahu membunuh Utusan Malaysia, akhbar berpengaruh rakyat Malaysia yang mahu disenyapkan terus.

Di Malaysia sesiapa yang berpengaruh akan dibunuh sehingga mati. Istilah sains politiknya disebut pembunuhan karekter. Tun Mahathir Mohamad pernah dicap sebagai Maha Firaun dan bermacam lagi panggilan nista yang membunuh. Pembunuhan jenis ini bukan sahaja dilakukan ke atas manusia, tapi juga kepada organisasi.

Itulah niat orang tertentu apabila menuduh akhbar keramat ini sebagai akhbar rasis. Orang ramai yang tidak tahu peranan sebenar akhbar berusia 71 tahun ini akan menerima masak-masak tuduhan itu. Itulah yang dinamakan pembunuhan karekter. Akhbar ini diharamkan memasuki Singapura sekian lama kerana republik itu tidak mahu orang Melayunya terpengaruh dengan pengaruh akhbar itu. Kini di Pulau Pinang akhbar ini diharamkan dibaca oleh kakitangan kerajaannya. Begitu juga di negeri Selangor. Bagaimanapun, terima kasih Kedah dan Kelantan yang tidak mengambil pendekatan ala cauvanis itu.

Bagi orang yang tidak faham dengan sepak terajang politik, itulah politik. Permainan perang psikologi untuk menundukkan musuh.

Mengenai isu Cuit: India di India dan India di Malaysia, biarlah ia menjadi perbahasan akademik yang membangun. Biarlah ada golongan yang mahu menjadikan ia sebagai isu yang kontroversi. Ini negara demokrasi. Sesiapa sahaja boleh memberi pandangan, asalkan ia tidak mengancam keselamatan negara dan nyawa orang lain. Tiada niat saya mahu memanaskan keadaan. Tulisan itu hanyalah naratif antara hakikat dan fakta.

Nasihat Profesor Ilmu Kemanusiaan, Universiti Teknologi Petronas, A. Murad Merican dalam ulasan buku The Argumentative Indian: Writings on Indian Culture, History and Identity cukup ilmiah (Utusan Malaysia, 21 Disember 2009). Beliau meminta orang Malaysia supaya belajar memahami mengenai apa yang saya sampaikan dan jangan melatah.

Namun saya cukup bimbang kerana portal berita membenarkan berlaku penyiaran komen-komen tanpa tapisan yang cukup panas membabitkan tulisan saya itu. Jika inilah yang dinamakan kebebasan, saya khuatir kesan buruk kemudian hari.

Saya berani kata, orang yang menghantar komen-komen itu tidak faham dengan maksud yang saya sampaikan, baik secara tersirat mahupun tersurat. Apa yang saya maksudkan ialah; seburuk-buruk Malaysia yang mereka tidak puas hati itu, inilah negara kita yang terbaik.

Inilah negara yang membolehkan semua kaum menikmati kehidupan yang sebenar. Orang India, Cina dan Melayu hidup dengan aman dan sentosa dalam negara yang tidaklah terlalu buruk ini berbanding dengan negara lain.

Orang Cina dapat berniaga dalam suasana yang terlalu aman; orang India boleh menjalankan fungsi profesional mereka dengan sempurna; dan orang Melayu menikmati kesepaduan itu dengan tenang.

Orang yang asyik membangkit dan mempertikai isu hak orang lain dan ketuanan orang lain hanya semata-mata mahu memusnahkan suasana yang telah pun sempurna itu. Tujuan saya ialah memberi ingatan supaya jangan buat begitu.

Jadi, apa salahnya jika saya menceritakan secara naratif-deskriptif mengenai sebuah negara lain, yang memang begitu keadaannya? Negara India, bukannya negara kita. Apa yang orang kita terlalu terasa sangat?

Sebelum Cuit India yang kontroversi itu, saya juga menulis mengenai destinasi percutian di Hong Kong yang amat saya dikagumi, saya juga menulis mengenai negeri Melaka yang bersih dan teratur dan saya juga menulis mengenai negeri kelahiran saya Kedah semasa berkunjung raya lalu yang terlalu kotor dengan sampah-sarap! Tujuan saya ialah mahu membuka mata, bukan membutakan mata.

Namun, mereka yang mengkritik itu hanya membuat komen berdasarkan perasaan, sentimen dan ikut-ikutan yang terlalu bahaya. Saya menganggap kebebasan melampau 'yang diberikan kerajaan' kepada portal berita Internet di Malaysia terlalu mengagumkan.

Kebebasan mereka melampaui kebebasan yang dinikmati oleh akhbar-akhbar arus perdana. Media arus perdana sebaliknya terlalu terikat dengan pelbagai peraturan. Mereka pula tidak.

Tapi sedarkah kita siapa sebenarnya di belakang portal berita Internet yang terlalu bebas itu? Dan faedahnya kepada kerajaan yang berdiri hari ini? Sedarkah kita?

IBU OH IBU...

WAD 3B: Ibu dan bapa bagi setiap manusia ialah insan yang amat teristimewa. Selepas Allah yang kita sembah, ibu bapalah yang harus dihormati. Mereka adalah segala-galanya. Selagi hayat dikandung badan, ibu bapa harus disayangi dan dijagai. Lebih-lebih lagi jika mereka sudah tua dan memerlukan kasih sayang anak-anak.

Ingatkah lagi semasa kita kecil? Kita dibelai dan dimanja oleh mereka. Jika kita lupa bagaimana kita dibelai, lihatkan caranya kita membelai anak-anak kita pula. Ibu sanggup melakukan apa sahaja demi anak-anaknya. Ibu sanggup bergadai nyawa demi mempertahankan anak-anaknya. Bapa sanggup berkorban, mengikat perut membanting tulang demi masa depan anak-anaknya.

Kini apabila mereka sudah tua dan sakit, anak-anaklah pula yang harus menjagai mereka. Jagailah mereka seperti mana mereka bersengkang mata menjaga kita semasa kita demam dan sakit dulu.

Ibu adalah cahaya hidup kita. Ibulah tempat bermanja, ibulah tempat kita berkongsi pandangan dan perasaan, walaupun si anak telah besar dan berkeluarga.

Cuba bayangkan sejenak sekiranya ibu dan bapa kita sudah tiada. Jiwa terasa amat kosong sekali. Ketika itu hanya batu nisan yang dipegang, bukan lagi tangan lembut yang berkedut.

Wahai ibuku, kuatkanlah semangatmu, bukalah matamu, kuatkan kudratmu sebagaimana kudratmu membela kami dulu. Anak-anakmu, menantu-menantumu, cucu-cucumu, saudara-maramu masih memerlukan kasih sayangmu, gelak-tawamu. Mereka terlalu baik buatmu. Semasa ibu terlantar sekarang, merekalah yang mengambil giliran menjagamu.

Semoga Allah menguatkan semangatmu ibu, dan semangat kami untuk terus menjagaimu. Amin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan