Translate

Tajaan

Jumaat, 21 Januari 2011

Mona Fandey 3

Episode XIV "Keterangan Juraimi"


ADA orang tanya cerita apa ni. Apa tidaknya, ada yang baru membaca catatan ini. Ada yang tak baca daripada awal. Aku nak jelaskan buat sekian kalinya bahawa apa yang aku ceritakan ini adalah liputan perbicaraan kes Mona Fandey pada 1994 dan 1995. Kes ini pada masa tu memang cukup famous - aku cakap orang putih sikit. Budak kecil pun aku agak tahu Mona Fandey tu. Ada tiga watak penting dalam kes ini - tertuduh pertama Juraimi Husin; tertuduh kedua, Mohd Affandi Abdul Rahman dan tertuduh ketiga, Maznah ismail atau Mona Fandey. Affandi dan Mona kerap dirujuk seebagai pasangan bomoh dan Juraimi pula pembantu mereka. Ah ada lagi orang tanya berapa Juraimi dapat. Mengikut keterangannya di Mahkamah Tinggi Temerloh, dia hanya diberi RM180 atas tugasnya - menetak leher Datuk Mazlan Idris.

Aku teruskan lagi cerita ini.

Juraimi Husin mengaku hanya diberi RM180 selepas selesai melaksanakan arahan menetak leher, memotong sendi-sendi, melapah kulit dan daging serta menanam jasad Datuk Idros @ Mohd Mazlan Idris. Dia memberitahu mahkamah Affandi memberinya wang sebanyak itu setelah semua tugasnya selesai.

"Affandi memberi wang itu sebelum dia, Mona (Maznah Ismail) dan anak mereka, Mazdiana Affendy ke Kuala Lumpur.

"Dia (Affandi) beritahu hendak ke KL (Kuala Lumpur) dan seminggu lagi akan balik," katanya ketika disoal peguambelanya, Karam Singh Bahl.

Juraimi mendakwa melaksanakan pembunuhan itu atas rancangan dan arahan Affandi serta Mona pada malam 2 Julai 1993 di rumah tidak bernombor di Kampung Peruas Ulu Dong, Raub. Menurutnya, seminggu sebelum pembunuhan itu, dia diarah untuk melakukan beberapa persiapan, termasuk menyediakan lubang, parang, kayu dan tayar serta mengasah kapak yang digunakan untuk menetak leher Mazlan.

Katanya, Mona dan Affandi masing-masing mengasah satu parang.

"Rancangan itu dilakukan oleh Mona dan Affandi. Saya hanya mengikut arahan tanpa mengetahui perkara sebenarnya," katanya.

Itu bayaran yang dinyatakan Juraimi di mahkamah. Ish,ish,ish sikitnya - kata bebudak sekarang ciput. Ada orang tanya lain macam mana dia tetak Datuk Mazlan. Terus mati ke? Juraimi dalam keterangannya di mahkamah berkata, dia menetak leher Datuk Mazlan dengan kapak sehingga tiga kali.

Ini kerana kepala Datuk Mazlan tidak putus dari badannya selepas tetakan pertama dan kedua.

"Saya tetak leher Datuk Mazlan sebanyak tiga kali. Kali pertama tidak putus, kali kedua pun tidak putus dan kali ketiga baru putus.

"Bagaimanpun, saya sendiri tidak tahu sama ada tetakan kali ketiga itu untuk memastikan Datuk Mazlan sudah mati," katanya. Menurutnya, Affandi ada memberitahunya supaya menetak leher Mazlan dengan tepat. Juraimi juga mengulangi kenyataannya bahawa dia melakukan pembunuhan terhadap Mazlan atas arahan Mona dan Affandi. Selepas ada yang nak tahu lagi mengapa Juraimi seorang buat semua kerja. Ada juga tanya mengapa mesti dikerat-kerat. Susah juga nak ceritakan kerana bukan aku yang buat kerja itu. Tapi kalau nak tahu juga baca cerita ini sampai habis. Dalam keterangannya juraimi berkata, kerja mengerat badan Datuk Mazlan selepas dibunuh pada malam 2 Julai 1993 sepatutnya dilakukan oleh dia, Mona dan Affandi seperti dipersetujui bersama. Bagaimanapun, Juraimi berkata, selepas kejadian itu hanya dia seorang yang melakukan kerja itu.

"Pada peringkat awal (mengikut rancangan) saya, Mona dan Affandi akan kerat bersama badan Datuk Mazlan.

"Saya sendiri tidak tahu mengapa Mona dan Affandi tidak mengerat sama badan Datuk Mazlan," katanya. Menurutnya, dia juga tidak mengetahui mengapa dan siapa yang arahkan dada hingga ke perut Mazlan dibelah selepas pembunuhan itu. Juraimi berkata Mona dan Affandi yang mencadangkan supaya badan Mazlan dikerat selepas dibunuh. Ditanya mengapa bahagian-bahagian badan Mazlan yang telah kerat perlu dibakar, katanya:

"Saya sendiri pun tidak tahu mengapa mayat itu perlu dikerat dan dibakar." Tertuduh pertama juga berkata, Mona dan Affandi yang memilih supaya lubang digali dalam stor di rumah tak bernombor Kampung Peruas, Ulu Dong,Raub untuk menamam mayat Mazlan. Menurutnya, dia mengambil masa lebih sehari untuk menggali lubang itu. Apa cerita selepas ni. Ada orang nak tahu betulkah mereka ini bomoh dan pandai main ayat-ayat. Nak tahu nanti aku cerita lagi.

- bersambung.

4 ulasan:

  1. bila bace entry ni...teringat kepada kes Datuk Sosilawati dan rakan-rakan. Motif kes adalah sama...gila harta!

    hitam betul hati tertuduh semua sampai tergamak menetak mangsa mcam menetak ayam kat pasar...ngeri dan tragis

    BalasPadam
  2. Dalam hidup ini ada dua perkara yang kita harus berhati-hati:

    Pertama adalah perempuan bagi lelaki & bagi perempuan pula kena berhati-hati merapati lelaki.

    Lelaki sanggup membunuh bilamana berbalah tentang perempuan, begitu juga sering kita dengar masalah Pisau Cukur yang sering dikaitkan dengan sikap perempuan.

    Samalah juga perempuan sering hancur hidupnya lantaran diperdaya lelaki; Hidung Belang sering dikaitkan dengan lelaki malahan sekarang ini ramai lelaki sudah pandai menjadi Pisau Cukur mengikis duit perempuan.

    Keduanya pastilah Harta; ianya melibatkan wang atau apa jua masalah perbalahan yang berkaitkan tamak harta membuat ramai berbunuhan; Dukun, rompak, pecah amanah, hutang & banyak lagi masalah kita yang berkait dengan wang ringgit serta harta sukar kita tangani.

    Kes Mona Pandey ini jelas lantaran berkait dengan harta bagi kedua-dua pihak...

    BalasPadam
  3. saudara idan...tak salah kalau kita nak mengumpul harta tapi biarlah dengan titik peluh sendiri. masalah yang timbul...nak kaya tapi dengan menganiaya orang lain..sampai sanggup merebut hak orang lain.

    BalasPadam
  4. Sdr Nazrul;

    1. Memang benar, tanpa orang Islam yang berharta maka nasib orang miskin mana mungkin terbela; ujudnya zakat segala adalah sebab Islam mahukan umatnya menjadi orang senang. Allah SWT mana mungkin mahu melihat umatnya dalam kepapaan.

    2. Sering berlaku lantaran sifat atau moral kita yang silap, bila dah senang nak tambah senang, bila dah kaya nak tambah kaya; sedangkan agama sering mengingatkan agat kita sentiasa bersederhana.

    3. Benar menganiaya rakan atau orang lain satu perkara yang amat kejam tapi kita sering melakukannya. Perkara ini yang perlu amat kita perbetulkan.

    BalasPadam