Translate

Tajaan

Selasa, 14 Ogos 2012

Protokol

Semalam setelah sembahyang tarawih aku ke Taman Pelangi Semenyih. Payah nak masuk tanam golongan berada/elite ini. Kena tulis buku pelawat tinggalkan MyKad baru dari kad pelepasan masuk.

2. Akak kandungku Kak Nomie tinggal di sini. Dia orang biasa anaknya Nurul yang nombor dua dari 7 anaknya yang beli. Nurul seorang jurutera awam telah berkeluarga ini rumah keduanya.


3. Langsat, manggis, sentang, sentol, jering memang cantik pokoknya; jauh lebih liat dahannya banding pokok sena, hujan-hujan atau pokok pulai yg MPKj tanam. Jika tak mahu orang ramai ganggu pokok ini buatlah akta pokok kuat kuasakan macam akta tanah yang rampas tanah rakyat.


4. Satu hari nanti pasti MPKj akan ada gerai sendiri macam UPM yang ada Pusat Jualan. Gerai jualan UPM selalu menjual hasil ladang di UPM; murah dan segar. Di samping anak-anak pokok pelbagai spesies. Musim durian ajak Tok Perak beli; dia hebat goyang² buah durian; dia kata kalau goyang ada bunyi itu tandanya cukup masak.

3. Aku memang punyai pancaindera yang keenam yang hebat. Cepat merasai satu kejadian ghaib pun sering terganggu oleh makhluk halus. (orang kata aku giler) Bila Indon jiran baruku beli rumah Abg Rosli. Habis pokok mengkudu kesayanganku ditebang; dibiarnya bersepah di depan pintu pagar rumahnya.


4. Memang tak tersusun rumah kos sederhana ini; tak ada protokol jirannya kurang lebih begitulah main suka hati saja dalam banyak hal (alahai aku terpaksa ikut rentak mereka)


5. Nak marah macam mana, apa hak kita nak tanam di tanah lapang milik Majlis Perbandaran Kajang (MPKj). Siapa suka melihat pokok sena yang tak berbunga atau pokok bungan cempaka serta pokok hiasan lain yang tak mendatangkan hasil. Kenapa tidak ikut macam UPM; jadikan kawasan lapang pokok hiasan sebagai ladang buahan. Ditanam selang-seli pokok bunga dan pokok buahan atau herba.


6. Ramai tak tahu mengkudu, sentang pun pokok ceri banyak khasiatnya. Orang yang tahu sahaja yang pandai memanfaatnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan