Dalam artikel terdahulu kita telah sembang2 tentang servis komuter, LRT dan juga monorel. Dalam artikel ini ini kita akan bincang2 tentang tren ekspres untuk perjalanan jauh pula.
Kereta api Ekspres
KTM Antara Bandar
Ini kereta api KTM Antara Bandar, Sinaran Petang.
Ini pula tren Ekspres Rakyat
Ini pula adalah ekspres senandung malam
Ini pula ekspres timuran
Ini pula ekspres langkawi
Semua nampak sama daa … apa perbezaan antara tren2 ekspres itu selain enjin lokomotifnya? 1) laluan 2) siang atau malam.
Manakala ruang dalaman bagi semua jenis ekspres antara bandar juga adalah sama, yang membezakan ia adalah sama ada tren malam atau tren siang.
AFC: Air-conditioned First Class
Perhatikan ruang tengah adalah sempit.
ASC: Air-conditioned Second Class
Perhatikan ruang tengah adalah sempit, sukar bagi penumpang untuk bersilih tanpa berhimpit2.
AEC: Air-conditioned Economy Class
EPLUS: Economy Plus
ADNS: Air-conditioned Day Night Sleeper
Kalau ada bilik mesti canggih?
ADNFB (2PLUS): Air-conditioned Day Night First-class Berth
Bila tengok betul2 macam kereta api dalam filem hindustan, design taste India. Petikan daripada Wikipedia (http://ms.wikipedia.org/wiki/KTM_Komuter) :
Berbeza dengan perkhidmatan kereta api yang sedia ada, kereta api komuter menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya dan ini memerlukan kepakaran khusus yang perlu dibawa masuk daripada luar negeri, terutamanya India.
Patutlah design kereta api KTM dan tren2 LRT macam design negara dunia ketiga, canggih dan unik. Tambahan pula KTM sekarang banyak pakai enjin lokomotif dari India, negara yang trafik kereta api tinggi tetapi masih teruk bermasalah dan juga kemalangan kereta api yang tinggi. Orang luar boleh perli KTM, enjin lokomotif (kepala tren) diesel tetapi berasap macam kereta api stim@ arang batu. Ho, ho, ho … rupanya dari India, designer dan design pun dari India … ooo, nak bagi ada taste macam kari kepala ikan mamak, baru sedap kot. :-X
Lihat video ini, lihat pengalaman mereka … fuhh, selesa …
ADNFD (KOC SELESA): Air-conditioned Day Night First-class Deluxe
Selesa ke? Apakah ciri2 bilik hotel 5 bintang dalam koc kelas ini? La dalam kereta api rupanya, … ingatkan bilik rumah tumpangan @ hotel murah.
KTM Shutter Train
KTM shutter train adalah seperti KTM Intercity, tetapi ia berulang-alik untuk jarak yang lebih dekat.
Bandingkan …
Tren Ekspres Malam/Blue train negara Jepun
Kelajuan operasi adalah 110km/j.
- Ini tren malam@biru bernama Twilight Express. Ia adalah tren mewah, klasik dan ekslusif. Perjalanannya adalah laluan sebelah barat dari Osaka ke Saparo.
Lagi gambar : http://www.jwfsn.com/twilight/guestroom.html, atau layarihttps://picasaweb.google.com/cjnakajima/200979 atauhttps://picasaweb.google.com/cjnakajima/200977B atauhttps://picasaweb.google.com/cjnakajima/200972B.
- Ini pula tren malam@biru Hokutosei, bilik dan katil sahaja. Laluan sebelah Timur dari Ueno (Tokyo) ke Saparo.
Maklumat lanjut dan gambar, lihat : http://jprail.com/destinations/overnight-express-train-hokutosei.html
- Ini pula tren malam@biru Cassiopeia. Ia adalah tren mewah, moden dan paling mahal di Jepun. Laluan perjalanan sebelah timur dari Ueno ke Saparo, sama seperti Hokutosei.
Maklumat lanjut dan gambar : http://jprail.com/destinations/overnight-express-train-cassiopeia.html
- Ini tren malam Sunrise Seto/Izumo
Ini adalah pemandangan menarik menaiki tren jenis ini yang dirakamkan oleh Syaso.com.
- Ini pula tren malam Kitaguni, tren ini agak tua. Ia mempunyai katil betingkat seperti KTM intercity kelas 2 tetapi 3 tingkat, dan juga kerusi serta katil lipat.
- Ini tren malam@biru Akebono. Berbeza daripada Hokutosei dan Cassiopeia yang hanya mempunyai bilik tidur, tren ini juga mempunyai kerusi reserved.
- Ini pula tren malam@biru Nihhonkai
- Ini pula tren malam Noto
Di Jepun, tren biru adalah tren ekspres malam untuk perjalanan jarak jauh, ia dilengkapi dengan koc tidur@sleeper car.
Tren Siang
Selain tren komuter EMU dengan servis Rapid atau laluan terhad dan juga Shinkansen, terdapat juga pelbagai jenis tren ekspres untuk perjalanan jauh.
Ini ialah tren Limited Express Azusa, Super Azusa and Kaiji.
Kansai Airport Limited Express “Haruka”
Limited Express Nikko and Kinugawa
Limited Express Shirasagi
Terlalu banyak tren ekspres untuk disenaraikan, yang dipaparkan di sini hanya sebahagian tren JR West dan JR East. Ini tidak termasuk syarikat lain lagi. Fuhh… macam2 model tren, ada yang canggih dan ada juga yang pelik2.
Malah terdapat juga tren ekspres terhad untuk perjalanan jauh sambil bersiar-siar dengan penuh nostalgia. Tren arang batu/stim sungguh klasik, walaupun telah berusia, adalah lebih baik ia digunakan daripada hanya dipertontonkan di muzium. Generasi muda masih berpeluang merasai pengalaman menaiki tren ini seperti yang pernah dirasai oleh nenek moyang mereka. Kalau aku berpeluang melancong ke Jepun, aku juga teringin untuk naik tren ini. 8-) Tambahan pula pemandangan di pendalaman Jepun tidak terlalu canggung berbanding pemandangan sawah padi negara ini pada zaman dahulu, hu, hu… :-o
Bandingan untuk tren ETS KTM
Tren ETS iaitu tren komuter dengan hentian terhad dan lebih laju daripada tren komuter biasa, mungkin boleh disetarakan dengan kategori Home Liner di Jepun.
Bandingan untuk Shutter Train KTM
Manakala shutter tren KTM boleh dibandingkan dengan tren tempatan atau tren kampung, samada DMU atau EMU.
Sebuah tren hibrid diesel/elektrik.
Tren DMU, hentian terhad
Bukannya tak ada langsung tren yang buruk, tapi lama mereka nampak klasik …
Suatu yang menarik tentang tren tempatan ialah ia melalui kawasan pendalaman dan juga persisiran laut. Sering kali penumpang dapat menyaksikan keindahan pemandangan di kawasan pendalaman yang jauh dari pembangunan kota.
Lokomotif
Enjin lokomotif elektrik digunakan oleh tren biru dan juga kargo. Di kawasan tanpa kabel voltan atas, enjin lokomotif diesel digunakan.
Keretapi kargo
Tambahan
Bila tonton video2 tren di Jepun, baru perasan sesuatu … kenapa trek atau landasan kita bising semasa tren melaluinya? Kalau tak silap dulu2 tak la bising sangat.
Aduhai … kenapa la jauh sangat, perbezaan dengan servis kereta api mereka dengan negara kita. Kenapa kat TV dan media massa kita, negara kita nampak hebat, tetapi bila di luar kita seperti tak ada apa2? Malaysia nak ajar negara2 perintis teknologi tentang Green Technology, mesra alam … terkejut dunia sambil berkata O.M.G. :oops: … ha, ha, ha, ha, ha, ….
Artikel berkaitan :
- Aduhai …. kita kena tipu lagi – Siri 1
- Perbandingan kereta api negara kita dengan negara orang … satu cadangan – Bhg 1
- Perbandingan kereta api negara kita dengan negara orang … satu cadangan – Bhg 2
- Perbandingan kereta api negara kita dengan negara orang … satu cadangan – Bhg 3
- Perbandingan kereta api negara kita dengan negara orang … satu cadangan – Bhg 4
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 1 – Landasan Menyanyi
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 2 – Idola KTMB
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 3 – Rangkaian Landasan
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 4 – Landasan @ Rel
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 5 – Sistem Keselamatan
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 1
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 2
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 3, 4 dan 5
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 6
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 7, 8 & 9
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 10
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 11
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 12
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 13
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 6 – Design Failure 14
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 7 – Sistem Elektrifikasi
- Dilema kereta api negara kita, Bhg 8 – Analisis “Bangau Oh Bangau”
- Cadangan untuk sistem kereta api negara kita, sekadar cadangan … final
Tiada ulasan:
Catat Ulasan