Translate

Tajaan

Selasa, 23 Ogos 2011

Kariah Masjid Buat Laporan Polis, Azmil Mustapha Hina Islam & Melayu


August 20, 2011 by

Kami bukanlah arif sangat tentang ilmu agama, namun laporan tentang kelakuan Azmil Mustapha merobek hati kami.

Azmil Mustapha yang popular sekitar tahun 80′an ini kini bertugas sebagai pendakwah bebas & sering di’jemput untuk memberi tazkirah di masjid.

Namun malam semalam, Azmil Mustapha nampaknya mengambil peluang mengkafirkan kerajaan, menghina agama Islam & kaum Melayu.

Azmil Mustapha di’jemput untuk menyampaikan tazkirah di Masjid An-Nur, Kampung Melayu Subang selamat 15 minit sebelum sessi solat terawih namun berlarutan sehingga jam 10.30 malam.

Sepanjang tazkirah yang bertukar menjadi syarahan politik itu, Azmil Mustapha menegaskan yang kerajaan Malaysia sedia ada sekarang ini sebagai kafir & sistem pendidikan negara mengikut acuan kafir.

Bekas pelakon yang terkenal dengan watak Ali Setan ini turut menjatuhkan hukum amalan seorang kariah masjid tidak di’terima Allah kerana menyoal tindakan beliau malam itu.

Azmil Mustapha dalam kenyataan membela diri menyatakan yang beliau sah sebagai pendakwah bebas & JAIS memberikan kebenaran untuk beliau memberi tazkirah di’mana mana masjid.

Bukan kami mahu membela mana mana pihak, namun kebenaran yang di’beri oleh pihak berkuasa adalah untuk menyebarkan ajaran Islam sebenar & menyatukan umat Islam di bulan Ramadhan.

Banyak lagi platform lain boleh Azmil Mustapha gunakan untuk menyebarkan fahaman politik beliau, masjid bukan tempat’nya. Peace out! via Taiping Mali & Prebet Sapu

Respon Pembaca

  • saya on Sun, 21st Aug 2011 8:23 pm

    salam,yang dok komen lebih2 ni dengar dari mulut dia sendiri ke?atau dengar khabar macam ni je?kata islam x ajar hina org,tapi kita dok hina dia..sepatutnya kena tegur elok2 la.. maklum la dia baru je nak dekat dengan agama..

  • gigiputihberseri on Mon, 22nd Aug 2011 6:02 am

    hmmm…azmil telah menafikan dakwaan kariah masjid tu..so rotikaya ada wat follow-up & x nk post yg baru bg pihak azmil ke bg membersihkan nama beliau??? ;p bkn apa,post yg ini rmai gak bley tahan bg komen psl azmil dlm bln puasa yg berkat ni :)

  • iDAN:

    Saya setuju dengan Saya On... kena dengar sendiri jangan buat andaian; saya pernah menghadiri ceramah Azmil ini, memang dia selalu berceramah atas pentas PR. Hatta kita tak boleh membuat andaian dia anti kerajaan. Mungkin dia sekadar menegur, bukan melabelkan kerajaan kita kafir. Perbalahan ini sering berlaku dalam kancah politik antara UMNO & PAS. Masing-masing ada matlamat politik tersendiri; Pas mahukan perundangan Islam, UMNO pula kata itu undang-undang Islam PAS. Bagi kata yang punyai bebas berfikir, semua tahu sejarah tak semua orang kita Melayu setuju merdeka dengan perundangan Sivil atau berpaksi British. Semua sedar bagaimana di negara dua perundangan kita gunapakai; satu undang-undang Mahkamah Syariah satu lagi Perundangan Sivil; mungkin ini yang dimaksudkan Azmil.

    Islam tak boleh ambil separuh hukuman, tak boleh memilih perundangan yang kita suka dan mengetepikan perundangan yang tak sehaluan dengan kita atau perundangan dipinda mengikut peredaran masa. Ada negara Islam yang mengamalkan atau mempraktikkan Hukum Hudud di mana si pencuri dipotong tangan. (Biar pun tidak semua undang-undang agama kita digunapakai) Di negara kita pula ada pemimpin yang mempersendakan hukuman ini; maka itu yang menjadikan kita kembali ke zaman Islam tiada pengaruhnya. Maka kejadian mencuri tidak dapat dikawal lagi; Mungkin itu yang dimaksudkan oleh Azmil.

    Tiada ulasan:

    Catat Ulasan