Translate

Tajaan

Ahad, 7 Ogos 2011

‘Wang bukan penentu kemenangan’

2011/08/07

Ferguson lancar perang psikologi terhadap Mancini menjelang pertemuan Perisai Komuniti

LONDON: Pengendali Manchester United, Sir Alex Ferguson terus menyalakan perang psikologi sebelum pertembungan Perisai Komuniti bertemu Manchester City, malam ini dengan memberi amaran kepada seteru jirannya itu betapa kekuatan dana besar bukan jaminan kejayaan dalam Liga Perdana Inggeris (EPL).

Ferguson sebelum ini tidak mengambil pusing ketika City diambil alih pemilik kaya raya dari Abu Dhabi dan berjaya memikat nama-nama besar tiga tahun lalu sambil menamakannya “jiran bising” namun kemudian bertukar nada menyebut skuad dimiliki Roberto Mancini ketika ini adalah satu ancaman besar.
Dan Ferguson bagaikan sudah mulai panas sebelum pertembungan pembuka tirai tradisi musim ini bermula dengan menyatakan peringatan keras betapa wang besar bukan penentu betapa hadiah utama, menjulang kejuaraan liga akan menyusul.

“Kami menghadapi situasi sama setiap tahun di mana kelab di sekeliling kami membeli pemain dan itulah bagaimana kamu melihat betapa pentingnya menjuarai liga hari ini,” kata Ferguson. “Chelsea mempunyai kekuatan wang untuk membeli ketika Jose Mourinho hadir buat pertama kali dan kami menerima cabaran itu.

“Untuk memenangi liga di England amat sukar. Jika kamu melihat kepada Liga Perdana, kamu akan melihat enam pasukan bersaing untuk empat teratas. Saya fikir 84 mata sudah cukup menjuarai liga. Kami memiliki jumlah lebih rendah musim lalu namun kamu harus memikirkan peningkatan persaingan.”

Mancini juga ingin melancarkan perang sama ke atas United, namun dia percaya skuadnya masih belum memiliki kekuatan bersaing dengan barisan dimiliki Ferguson untuk tempoh sembilan bulan berikut.

Ketika City membelanjakan 51 juta pound (RM251.5 juta) untuk memikat Sergio Aguero, Gael Clichy dan Stefan Savic, United turut mengeluarkan dana 50 juta pound (RM 246.5 juta) untuk mendapatkan David De Gea, Ashley Young dan Phil Jones. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan