Translate

Tajaan

Jumaat, 18 Januari 2013

Khasiat Kunyit

Khasiat kunyit.

Ramai wanita selepas bersalin mengambil kunyit segar atau jus kunyit ketika dalam pantang.
image


Curcumin, pigmen yang memberi warna kuning-oren pada kunyit adalah antioksidan yang sangat berkesan untuk kesihatan. Penawar bagi anti-radang dan keradangan kronik termasuk kencing manis, arthritis dan penyakit jantung, katarak, regenerasi otot, keradangan usus dan alzheimer. Ia juga anti-bakteria dan anti-viral. Curcumin juga dikatakan boleh menghalang dan merawat berbagai penyakit kanser. Ia juga mempunyai sifat antiseptik dan antibakteria yang sangat berguna untuk mengawal infeksi pada luka di kulit. Mujarab untuk luka didalam badan terutama bagi wanita yang baru lepas bersalin.

image
( Buku ini sebahagian dari sumber rujukan)

Manfaat kesihatan yang lain termasuk meningkatkan penghadaman, detoksifikasi dan fungsi hati yang sihat dan membersih darah.

Saya pernah juga mendengar sesetengah orang tua tidak menggalakan pengambilan kunyit secara berterusan kerana dibimbangi boleh menyebabkan putus haid (menopause) lebih awal. Saya tidak tahu sejauh mana kebenaran itu. Sehingga kini saya belum temui dalam pembacaan saya yang menyokong pandangan tersebut, wallahu’alam.

Walaubagaimanapun, saya juga difahamkan adalah lebih baik untuk tidak mengambil satu-satu herba itu berterusan lama. Berhenti untuk satu jangka waktu dan kemudian mengambilnya semula, begitu juga dengan supplement seperti vitamin dll adalah lebih berkesan pada kesihatan tubuh badan.

iDAN:

Saya suka juga sesekali buat ulam; nampaknya memang berkesan untuk penghadaman & tak dinafikan terasa segar badan sementelag saya seorang pengidap sakit kronik. Untuk menghilangkan sindrom ubat-ubatan kimia selalunya saya suka memakan herba juga ulam-ulaman seperti kunyit ini. Tapi gigi maka datok kuninglah amat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan