Translate

Tajaan

Selasa, 12 Januari 2010

Bahana baca SMS (Ceritera)

KUALA LUMPUR: Menyayat hati apabila seorang isteri diseret suaminya sejauh beberapa meter dari kereta dinaiki hingga menyebabkan mangsa berlumuran darah tidak sedarkan diri selain mengalami gegaran otak.

Mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Nur, 39, yang ditemui wartawan semalam berkata, kejadian malang yang menimpanya itu rentetan pelbagai bentuk penderaan mental dan fizikal yang dialaminya sejak dua tahun lalu.

Menurutnya, suaminya yang juga seorang anggota tentera di Kem Batu Kentomen, Jalan Ipoh di sini sudah sekian lama bersikap dingin terhadap dirinya dan anak-anak selepas dipercayai menjalin hubungan intim dengan seorang gadis.

“Sikapnya itu menyebabkan saya mula mengesyaki suami menyembunyikan sesuatu apatah lagi selepas mendapati sikap anehnya yang kerap tidak berenggang dengan beg dibawa. Malah, empat telefon bimbit miliknya turut ‘pantang’ disentuh sesiapa.

“Namun, kesempatan ketika dia sedang lena tidur petang kelmarin, menyebabkan saya cuba memeriksa satu telefon bimbitnya sebelum menemui khidmat pesanan ringkas (SMS) mencurigakan jam 8 malam,” katanya.

Bagaimanapun, tindakannya itu disedari suami yang kemudian memaki hamunnya.

“Tidak cukup dengan itu, suami saya menumbuk pintu almari hingga pecah menyebabkan anak-anak saya menjerit ketakutan kerana bimbang dicederakan,” katanya.

Katanya, suaminya kemudian mengunci pintu rumah sebelum beberapa minit kemudian membuka pintu dan terus menghamburkan kata-kata kesat kononnya dia sengaja ingin memalukannya kepada jiran.

“Suami saya kemudian bergegas menuju ke arah kereta sebelum saya mengekorinya dengan niat cuba untuk meredakan ketegangan berkenaan. Namun, sebaik saya cuba membuka pintu kenderaan dan masuk ke dalamnya, suami menekan minyak sekuat hati menyebabkan saya yang ketika itu masih memegang pintu kereta terheret sebelum terhumban jatuh ke atas jalan raya.

“Akibat kejadian itu, kepala saya terhantuk ke atas jalan hingga menyebabkan saya hampir pitam,” katanya.

Dia berkata, kejadian itu menyebabkan dahi, lengan kanan dan kakinya berdarah selain ubun kepalanya sakit akibat hentakan kuat.

“Saya tidak percaya suami tergamak melakukan perkara itu, malah langsung tidak berhenti menolong walaupun menyedari saya terpelanting selepas kereta terbabit dipecut laju.

“Dengan bantuan kakak dan ibu bapa mentua, saya dibawa mendapatkan rawatan kecemasan di Wad Kecemasan Hospital Kuala Lumpur (HKL) sebelum membuat laporan di Balai Polis Jinjang jam 12.30 tengah malam semalam,” katanya.

Menurutnya, walaupun pemeriksaan X-Ray mendapati dia tidak cedera serius namun kesan kemalangan itu menyebabkan dia muntah selain mengalami rasa sakit pada seluruh tubuh.

“Ini bukan kali pertama saya diseksa berikutan sebelum ini mata saya pernah ditinju hingga lebam berdarah pada Aidiladha lalu di hadapan anak-anak hanya kerana kesilapan kecil. Sikap panas baran suami semakin menjadi-jadi sejak dua tahun lalu hingga langsung tidak mahu bertegur sapa dengan saya dan anak-anak.

“Jika ditanya, suami kerap mengherdik dan memberi alasan `saya lelaki dan saya boleh buat apa saya suka’ atau `awak jangan ambil tahu’. Pernah saya cuba mengambil hatinya namun kepala saya sebaliknya dihentak pada dinding rumah dan peti sejuk hingga bengkak,” katanya.

iDAN: Mungkin kejadian ini kerap berlaku terhadap pasangan kini, baik suami mahu pun isteri sering diuji dengan SMS yang datang. Ada sebahagian sememangnya berniat jahat mahu meruntuhkan rumah tangga. Ada juga suami atau isteri yang memang curang; ada juga sekadar SMS sesat. Mana dapat menolaknya.

Aku lebih mengatakan ini ujian sebab hanya kejujuran & ketulusan pasangan kita sahaja dapat menangkis ujian ini. Bukan SMS sahaja, e-mel, blog, forum, panggilan telefon & banyak wadah lain yang boleh menganggu gugat hubungan suami isteri kini, jika silap menggunanya. Pandai-pandailah kita memandu hati sendiri. Mana yang nyata & mana fatamorgana yang sekadar menganggu hati kita.

4 ulasan:

  1. kalau dah tak suka lepaskan jangan siksa begitu

    BalasPadam
  2. suami ini memang curang.. mungkin tak fikir soal anak-anak!

    BalasPadam
  3. Dunia canggih sekarang, memang begitu kuat cabarannya... dan ramai pula yang mudah merasa tercabar....

    BalasPadam
  4. Dik Azah dalam hidup ini kita kena tahu, mana yang penting, mana tak penting, mana yang segera, mana tak segera, mana yang kena didahulukan mana yang biarkan saja.

    Akal kita seharusnya membimbing hati, hati jangan turuti sangat kpd perkara yang sia-sia & belum tentu memberi makna.

    BalasPadam