Translate

Tajaan

Ahad, 14 Februari 2010

Enjin jet: Peguam Negara berlepas ke Uruguay

JOHOR BAHRU 13 Feb. - Kerajaan akan memastikan dua enjin pesawat pemintas dan pejuang F-5E Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang ditemui di Uruguay, dibawa balik ke negara ini secepat mungkin.

Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi berkata, Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail kini sedang dalam perjalanan ke Uruguay bagi menguruskan proses tertentu bagi tujuan tersebut.

"Beberapa dokumen perundangan telah beliau perolehi dan beliau juga telah mendapat kerjasama daripada Kedutaan Uruguay di Malaysia supaya proses membawa balik enjin itu dapat disegerakan," katanya.

Beliau diminta mengulas urusan membawa balik dua enjin jet pejuang F5-E yang yang berpangkalan di Skuadron 12 Scorpion Butterworth, Pulau Pinang.

Dua enjin itu dilaporkan hilang masing-masing pada Jun dan November 2007, bagaimanapun, kehilangan kedua-dua enjin itu hanya disedari setahun kemudian sebelum laporan dibuat di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Brickfields pada 4 Ogos 2008.

Ahmad Zahid berkata, beliau telah berbincang dengan Abdul Ghani mengenai proses membawa pulang enjin tersebut dua hari lalu.

Sementara itu, beliau berkata, dua suspek yang dituduh dalam kes kehilangan dua enjin itu akan dibicarakan pada 29 Mac ini.

Pada 6 Januari lalu, seorang anggota tentera berpangkat sarjan, N. Tharmendran, 42, dan seorang ahli perniagaan, K. Rajandran Prasad, 37, dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan bersubahat mencuri dan melupuskan dua enjin jet berkenaan.

Namun mereka berdua mengaku tidak bersalah.

Gelenggang:

Tak ramai tentera kita orang kaum India, apakah mungkin mereka ini akan tersabit kesalahan. Kita tunggu sahaja keputusan mahkamah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan