Translate

Tajaan

Khamis, 25 Februari 2010

Sokong Dengan ‘Rayuan Wardina’- Akuro San

Jika korang ada baca akhbar Utusan Malaysia pada 18 Feb yang lepas, di bahagian Hiburan/Hits, selain terdapat berita mengenai Konsert Siti Nurhaliza, Faizal Tahir dan Aizat, terdapat satu artikel bertajuk ‘Rayuan Wardina Kepada Selebriti‘ yang menarik perhatian saya. Dimana rayuan dari artis yang terkenal dengan sebagai model iklan Shampoo Sunsilk ini telah menggerakkan hati saya untuk menaip entri blog pada kali ini untuk memberi SOKONGAN PADU pada Wardina yang berani melangkah kehadapan menyeru para artis di Malaysia ini agar menunjukkan tauladan yang baik kepada masyarakat.

Kalau korang belum pernah baca artikel ‘Rayuan Wardina Kepada Selebriti‘ ini, korang boleh baca petikan kata-kata Wardina dibawah ini.

“Saya menyeru supaya artis-artis kita menunjukkan teladan yang baik kepada masyarakat. Contohnya, bagi yang bercinta atau bukan muhrim jangan berpegang tangan di depan khalayak termasuklah melalui media massa.

“Kalau berlakon pun elakkan bersentuhan dengan pelakon bukan muhrim. Semua itu akan menjadi tontonan dan boleh menjadi ikutan golongan remaja. Ia adalah antara punca awal yang boleh mendorong kepada perbuatan zina.

“Sebab itu saya mahu menjalankan suatu kempen bersama dengan mana-mana NGO (pertubuhan bukan kerajaan) yang berminat bagi menangani masalah tersebut,” katanya kepada Hits.

“Adegan-adegan berpegangan tangan atau berpelukan dalam drama televisyen serta filem di kalangan pelakonnya boleh menggalakkan perhubungan bebas antara lelaki dan wanita. Ia boleh mempengaruhi golongan muda.

“Sebab itu, saya sarankan supaya diharamkan adegan-adegan seperti itu di mana ia boleh digantikan dengan adegan-adegan lain yang lebih kreatif. Kita jangan terlalu mahu meniru budaya dari Barat yang tidak ada batas sempadan.

“Saya tidak berniat mahu tunjuk alim dalam soal ini tetapi ia adalah tanggungjawab sosial saya sebagai orang Islam. Selepas ini saya tidak kisah kalau ada selebriti yang tidak sukakan saya kerana komen-komen saya ini,” tuturnya.

Hasil perbincangannya dengan Habiburrahman el-Sirazy yang membenarkan novel-novelnya yang berkonsepkan keislaman diadaptasi ke filem, beliau mencadangkan agar lebih banyak filem sedemikian dihasilkan.

“Daripada forum yang kami sertai itu, banyak tercetus idea-idea contohnya bagi menggalakkan lebih banyak filem-filem berunsurkan keislaman diterbitkan di negara ini. Kita tidak sepatutnya meniru gaya hidup Barat melalui filem.

Sebaliknya, apa yang sepatutnya kita tiru ialah soal kreativiti dan teknologi yang dibawa dari Barat. Sudah sampailah masanya lebih ramai selebriti tampil ke depan bersama-sama saya bagi menjayakan hasrat murni ini,” katanya lagi.

Ok, jika korang nak baca artikel penuh, korang boleh check di sini.

Seriously, saya sangat bersetuju jika Malaysia dapat mengeluarkan filem berbentuk Islamic seperti filem ‘Ayat-ayat Cinta‘ dan ‘Ketika Cinta Bertasbih‘. Jika sebelum ini Ahmad Idham pernah juga mengeluarkan filem ‘Syurga Cinta‘ yang boleh dikatakan menarik dari segi pelakonnya dan berbentuk Islamic, tetapi agak kurang sesuai dari segi ‘penyampaian dakwahnya‘. Manakala jalan ceritanya ada sedikit mirip filem ‘Kiamat Sudah Dekat‘. Walaubagaimana pun, ianya satu permulaan yang baik dan saya berharap akan ada lagi cerita-cerita yang berbentuk Islamic seperti ini di Malaysia.

Mungkin ada yang terfikir, jika filem ‘Syurga Cinta‘ mempunyai sedikit mirip seperti filem ‘Kiamat Sudah Dekat‘, adakah perlu kita mengeluarkan filem Islamic di Malaysia yang mirip filem ‘Ayat-ayat Cinta‘ atau ‘Ketika Cinta Bertasbih‘? Sudah tentu tidak!

Bagi dikalangan peminat-peminat novel di Malaysia, pengarang novel bernama Ramlee Awang Murshid sudah tidak perlu diperkenalkan lagi. Nama beliau tidak asing lagi sebagai seorang penulis novel thriller di Malaysia ini. Penghasilan novel beliau yang bukan saja berbentuk thriller, tetapi sarat dengan ilmu dan panduan Islam dengan penyampaian yang cukup menarik dan berbeza.

Jika diambil salah satu novel karangan beliau yang bertajuk Cinta Sang Ratu dan dijadikan filem, saya yakin ianya boleh menjadi ‘ikon’ filem Islamic dari Malaysia yang tidak mempunyai persamaan dengan filem dari novel Habiburrahman El-Shirazy. Filem yang dihasilkan bukan saja menjadi filem thriller yang mempunyai jalan cerita yang menarik, malah ianya tetap di isi dengan ilmu dakwah. Jika pembuat filem Malaysia berjaya menghasilkan filem yang menggunakan teknologi terkini seperti filem ‘Cicakman‘, ‘Duyung‘, ‘Puteri Gunung Ledang‘ atau ‘Pontianak Harum Sundal Malam‘, saya yakin ianya bukan sesuatu yang mustahil untuk menghasilkan filem dari novel ‘Cinta Sang Ratu‘ ini.

Sesuai dengan saranan yang dikatakan oleh Wardina, “Apa yang sepatutnya kita tiru ialah soal kreativiti dan teknologi yang dibawa dari Barat“. Tidak teringinkah kita melihat filem dari Malaysia ini yang menggunakan teknologi yang setanding filem ‘Lord Of The Ring‘ atau ‘Harry Potter‘? Walaubagaimana pun saya akui, saya bukan seorang pembuat filem atau seorang director filem. Malah saya juga bukan seorang pelakon filem. Mungkin apa yang saya katakan disini hanyalah kata-kata dari seseorang yang tidak mengenali apa itu ‘Layar Perak‘. Apapun saya percaya, untuk menghasilkan filem seperti ini tentunya memerlukan kos yang sangat tinggi. Tetapi ianya tidak mustahil untuk menghasilkan filem tersebut. Cuma mahu atau tidak mahu sahaja~

Oh, ya~ Bagi sesiapa yang belum pernah baca novel ‘Cinta Sang Ratu‘, korang pergilah cari dikedai buku berdekatan ya~ Serious! korang akan ‘jatuh cinta‘ dengan watak Laksamana Sunan dalam novel tersebut. Selepas membaca novel tersebut, ayat ini akan melekat dikepala korang, “Kerana manusia, aku sayang pada kamu…” dan “Mati itu pasti! Hidup itu Insya’Allah…

Ok, akhir kata, selamat membaca, berfikir dan beramal~ ya~

p/s: Alhamdulillah~ blog saya sudah boleh ‘upload’ gambar balik~ :wink:

Rujukan: Utusan Online

Petikan dari situs: http://www.nuristimewa.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan