Translate

Tajaan

Jumaat, 18 Januari 2013

KENAPA KITA PERLU MENGAMBIL SARAPAN PAGI?

Sarapan pagi selain mengenyangkan ternyata memiliki beberapa manfaat yang lainya, yang mana amat bagus untuk kesihatan tubuh badan anda. Disini jom kita lihat apakah manfaat disebaliknya. Sekiranya anda mengambil sarapan pagi.

1. Menurunkan berat badan
Ternyata dengan sarapan anda boleh meneurunkan berat badan, mahu tahu kenapa sarapan boleh menurunkan berat badan? Dengan sarapan pagi tubuh kita akan mempunyai tenaga untuk melakukan metabolisme sehingga kepada pembakaran lemak yang ada di tubuh akan lebih maksimum akibatnya berat badan akan menjadi turun.


2. Menambah tenaga
Dengan sarapan pagi automatik tenaga kamu di pagi hari akan lebih bertambah sehinga ketika anda melakukan aktiviti-aktiviti di pagi hari akan lebih semangat dan tidak muram sampai siang hari.


3. Menjaga kesihatan jantung
Banyak kajian yang menyebutkan sarapan penting bagi kesihatan jantung. Sebab orang-orang yang terbiasa sarapan punya kadar kolesterol yang rendah, saiz pinggang lebih kecil, dan kadar insulin yang stabil dalam darahnya.

4. Meningkatkan sistem imunisasi
Kajian lain menyatakan kalau makan besar di pagi hari mampu membuat kamu terhindar dari risiko serangan penyakit flu. Seperti yang diketahui, selsema biasanya disebabkan oleh sistem kekebalan yang rendah


 5. Meningkatkan Konsentrasi
Dengan sarapan pagi anda akan lebih menumpukan perkara ini disebabkan kerana tenaga yang masuk di pagi hari membuat anda lebih bersemangat dan tidak mudah lemah.


AAP - Sekurang-kurangnya bersarapan ringkas diawal pagi baik untuk kesihatan dan menghindar daripada berbagai penyakit yang lainya. Kerana jika perut dibiarkan kosong pasti boleh mengundang berbagi penyakit sampingan yang lain. Sumber | Olahan Semula : akuanakpahang

Wassalam, Wa'allahhualam.
  

AAP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan