Translate

Tajaan

Sabtu, 15 Disember 2012

AES amat Menyusahkan Pemandu.

Komen rakan kita di Internet

Aku dah ada 3 saman AES lampu isyarat  Jalan Ipoh, KL. Waktu kereta yang sibuk lancar jalan masa lampu hijau, tukar saja warna kuning terus kamera lip lap tangkap gambar. Gila ke hapa. Bukannya ada warna lain sebelum warna kuning. Takkan la nak terus brek KECEMASAN. Sama jugak jalan sebelum tol. Hadlaju sebelum 110km sebelum sampai tol terus turun 60km. Aku lepas minyak pun kereta masih lg 80 -100km. X kan semua kereta nak brek utk capai 60km tu. GILAA KE HAPA !!!

Kuning hati-hati berhenti! otu setahun aku jika kereta dibelakang rapat memang kan berlaku kemalangan jika buat brek kecemasan. Tak percaya cer cuba brek kecemasan setiap kali kena lampu kuning. Jangan tenguk cermin belakang nak malang lori memang tak akan brek punya.


Kes kedua ini memang menyulitkan sebab kereta belakang selalunya laju jika kita mahu TIBA-TIBA memandu 60 km/j depan tol sebab sebelumnya kebanyakan kereta memandu sekitar 100 km/j lebih di lebuh raya. Nama pun lebuh raya kecuali had laju lebuh raya tu cuma 70 km/j mudahlah nak turunkan kelajuan mendadak menjadi 60 km/j.

Sama keadaannya aku cuba memandu 60 km/j di HADAPAN keluar tol sebab memang ada kamera AES dipasang dalam jarak beberapa ratus meter;  kemudian baru ada tanda had laju 110 km/j. Maksudnya depan tol juga kena memandu 60 km/j sekitar 500 meter lebih kurang jika tidak patuh PASTI awak kena saman. Kereta buruk aku pun bila dah bayar tol rem minyak cepat saja dah lebih 60 km meternya.

Lebuh raya LEKAS sebagai contoh dari pintu utama  Kajang ke Seremban menghadapi masalah ini; ada sekitar 500 meter ke 1 km pemandu kena perlahan 60 km/j depan pintu tol. Yang ikut kelajuan 60 km/j tak sampai 20% bermakna 80% sah kena saman jika kamera AES ini di pasang. Biar pun jalan raya sebelum lebuh raya LEKAS hadlajunya cuma 80 km/j. 20% ini berisiko kena sondol belakang jika ikut lorong tengah atau kanan.

Selepas tol SETOL ke Senawang had laju cuma 80 km/j dua lorong pergi dua lorong balik ada sekitar  5 kamera AES dipasang satu tu untuk 60 km/j. Cer cuba ikut arahan had laju ini bawa 80 km/j dengan jalan sunyi dan banyak kejadian ROMPAK di sini. Memang ini amat menyiksakan. Kena saman atau kena rompak.

- Jika di lebuh raya yang had laju 110 km/j pun memang sering berlaku kemalangan dipasang AES aku amat setuju. Aku jenis pemandu yang jarang di lorong kanan sebab tak mampu menyaing kereta mewah bila aku bawa 110 km/j tak sampai 5 minit dah bertalu-talu orang main lampu dongak dari belakang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan