Translate

Tajaan

Ahad, 16 Disember 2012

Cadang kecuali bayaran tambahan bawa basikal dengan MAS, AirAsia: Ng Yen Yen

2012/12/16 - 13:40:38 ptg.

PUTRAJAYA: Bagi menggalakkan industri pelancongan berbasikal, Kementerian Pelancongan sedang berbincang dengan Malaysia Airlines (MAS) dan AirAsia untuk mempertimbangkan pengecualian bayaran tambahan kepada penumpang yang membawa basikal dengan pesawat kedua-dua syarikat penerbangan tersebut.

Menterinya, Datuk Seri Dr Ng Yen Yen, berkata ia sebagai daya tarikan untuk pelancong memilih negara ini sebagai destinasi pelancongan berbasikal. "Garuda Airlines (syarikat penerbangan Indonesia) telah kategorikan basikal

sebagai peralatan sukan dan tiada bayaran tambahan dikenakan. Jadi kita harap MAS dan AirAsia dapat perkenalkan polisi yang sama," katanya selepas majlis pelancaran 30 Pakej Berbasikal Cuti-Cuti 1Malaysia Putrajaya termasuk Pakej Berbasikal Paya Indah Wetlands di sini, hari ini.

Beliau berkata, aktiviti pelancongan berasaskan basikal dijangka mendapat minat di beberapa negara serantau iaitu Singapura, Indonesia, Thailand, Hong Kong dan Taiwan.

"Kita telah memperkenalkan pakej pelancongan berbasikal kepada Singapura. Indonesia juga menjadi sasaran selain Hong Kong yang turut menjadi tumpuan kerana negara itu mempunyai tanah yang terhad untuk aktiviti berbasikal," katanya.

Pada majlis pelancaran itu, turut diadakan Kayuhan Santai Bersama Menteri Pelancongan yang disertai kira-kira 3,700 peserta termasuk 80 peserta daripada Indonesia.

Ng juga berkata, dengan kemudahan trek berbasikal yang baik, sembilan jambatan dan enam taman botani menjadikan Putrajaya mempunyai tarikan tersendiri kepada penggemar sukan berbasikal.

"Keadaan yang tidak sibuk dan sesak terutamanya pada hujung minggu dan sebelah malam kerana tidak banyak kenderaan berada di atas jalan raya, juga menjadikan Putrajaya lokasi sesuai untuk berbasikal," katanya. - BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan