Translate

Tajaan

Isnin, 17 Disember 2012

Penginapan Hotel Resort Chalet Khemah Bermalam

Untuk mengingatkan kembali di mana aku pernah bermalam pastinya satu catatan yang sukar dilupakan. Ada banyak kenangan semasa di sesuatu lokasi. Mungkin masih ingat di mida ada juga sekadar amat berbalam sukar nak dipastikan.

1.Kota Bharu Kelantan ketika umur lima tahun ikut apak jumpa Yeop Zaini; tak ingat hotel mana tetapi ketika dalam perjalanan sempat singgah bermalam di hotel sekitar KL sebelum menginap hotel di Kota Bharu Kelantan. dari Kota Bharu Perak ke Kota Bharu Kelantan. Menarik perjalanan ini; masa itu yang pergi Apak, Opah Bi, Seorang Pemandu & Aku. Masih dapat dibayangkan dengan pengalaman Hitam Putih; Yeop Zaini baru bertugas sebagai Inspektor bercinta dengan Yong orang Serting Hilir. Berkelah di Pantai Cinta Berahi. tak sangka cinta ini berbuah & lahirlah AC Mizal adiknya Zareen & Boboi

2. Bermalam di dalam bas sekitar tahun 60an, 70an malahan 80an; selalu ke Pesta Pulau Pinang. Pulau Pangkor; dulu ada Pesta Lumut; ke Teluk Batik, Kuala Kangsar Taiping malahan dari Kg Changkat Tualang Kota Bharu Perak aku pernah ke Kuala Lumpur ikut rombongan orang kampung. Penat tidur dalam bas ni; zaman dulu manalah ada bas berhawa dingin. Selalunya bila sampai satu-satu destinasi masjid adalah tempat untuk mandi atau jika ke Cameron zaman dulu air terjun di sana masih boleh mandi tapi teramatlah sejuk.

3. Sering bermalam di rumah saudara mara di Changkat Tin, Tg Tualang; Tukang Sidin, Kuala Kangsar satu tempat tu aku masih samar-samat jauh di dalam estet getah mandi terpaksa di telaga; jika tak silap sekitar Sungai Siput adakah tempat nama Chemor. Tak pasti amat. Selalu pergi jika apak tak hantar kami naik bas dengan emak. Jauh amat kena jalan kaki.

4. Tidur di pokok remenia sebelah Sekolah Kebangsaan Changkat Tualang, tunggu seseorang lalu ke kedai; pokok ni rimbun jika bernasib baik jumpa buah remenia yang masak ranum.

5. Banyak hidupku terkurung di Asrama Putra Jalan Watson & Jalan Tambun Ipoh. dari tahun 72 hingga 77. malam pertama tidur di asrama pakai cadar putih, sarung bantal putih, kelambu warna putih; aku duduk katil bawah; Ada rakan di katil atas. Memang aku menangis ketika itu. Mana tidak awal-awal masuk ke BULI, berkawat bogel; mana berani nak melawan baru masuk ke asrama orang. Bukan berkawat dalam asrama tapi luar asrama sampai keluar ke jalan raya (nasiblah kawasan tu sunyi hanya ada antu cina saja) bila masing-masing telah berpeluh dipaksa mandi dan terus masuk kelambu tidur. Aklu yakin rakanku yang buli ini semuanya telah MATI; ada yang kena gantung sebab pengedar dadah; ada mati ketagih dadah ada mati dihentam lori; malahan yang mati di PANAH PETIR pun ada. Jangan main-main doa orang yang teraniaya. Di dunia Tuhan telah tunjukkan balasan jika selamat pun insya-Allah mereka ini pasti berkawat di tengah Padang Mahsyar telanjang bulat anak-anak, cucu malahan kekasih pun akan melihat. Sampai sekarang aku tak boleh maafkan perkara najis begini. termasuklah warden yang bertanggung jawab membiarkan perkara ini berlaku. BULI ada batas; aku mimpi basah umur 10 tahun; yang buli ini semua dah baligh bagaimana tak tahu mana baik mana buruknya.

6. Tidur di jarat cina Tambun perkara biasa bagi kami di asrama. Sebabnya amat bosan terkurung di asrama yang terbiar. Ada kalangan musang & jampuk sekitar sana dah jinak dengan aku. Dah memang dia tahu aku telah jadikan jarat cina itu taman berhibur segala pokok rendang sana menjadi dahan bergantung & menyapa angin malam.
:
:
:

116. Pelangi Hotel di Genting; Tak pasti masih ujud atau tidak; mungkin sekitar tahun 80an. Masa itu Tok Perak masih berkerja di sana. Kenapa aku ke sana mumngkin Tok Perak dapat mengesan kenangan ini.

117. Doom perkhemahan pelajar Kaji Ukur Batu 3 Port Dickson sekitar tahun 80an; berkhemah dengan Mila.

bersambung.



1 ulasan:

  1. Interesting...i've been to Kampung Changkat Tualang..

    BalasPadam