Translate

Tajaan

Khamis, 5 November 2009

Mahkamah Persekutuan tangguh penghakiman isu MB Perak (Politik)


PUTRAJAYA: Soalan sama ada Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin mendapat semula jawatan sebagai Menteri Besar Perak masih belum terjawab apabila Mahkamah Persekutuan semalam menangguhkan pengumuman penghakimannya berhubung isu itu ke suatu tarikh yang akan ditetapkan kelak.

Panel lima hakim berkenaan menangguhkan pengumuman keputusannya setelah mendengar penghujahan secara panjang lebar selama lebih enam jam daripada tiga pihak yang terlibat dalam isu perlembagaan Perak itu.

Para hakim yang menganggotai panel itu ialah Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Alauddin Mohd Sheriff, Hakim Besar Malaya Tan Sri Ariffin Zakaria dan Hakim-hakim Datuk Zulkefli Ahmad Makinuddin, Datuk Wira Ghazali Mohd Yusof dan Datuk Abdull Hamid Embong.

Semalam merupakan ruang terakhir bagi Mohammad Nizar mendapatkan perisytiharan mahkamah bahawa selama ini beliau adalah Menteri Besar Perak yang sah.

Krisis politik Perak bermula apabila dua anggota dewan undangan negeri daripada PKR Jamaluddin Mohd Radzi (Behrang) dan Mohd Osman Mohd Jailu (Changkat Jering) keluar daripada parti itu pada 30 Jan, diikuti tindakan anggota dewan undangan negeri daripada DAP Hee Yit Foong (Jelapang) meninggalkan parti itu empat hari kemudian.

Berikutan itu, Mohammad Nizar menghadap Sultan Azlan Shah pada 4 Feb bagi memohon baginda membubarkan dewan undangan negeri, tetapi permohonan beliau ditolak.

Pada 6 Feb, Zambry dilantik sebagai Menteri Besar Perak yang baru dan berikutan itu, Mohammad Nizar memfailkan permohonan kepada mahkamah bagi mendapatkan perisytiharan bahawa beliau adalah Menteri Besar Perak yang sah dan memohon perintah mahkamah menghalang Zambry daripada melaksanakan tugas sebagai Menteri Besar.

Pada 11 Mei, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur mengisytiharkan Mohammad Nizar sebagai Menteri Besar Perak yang sah dan memutuskan bahawa Sultan Perak Sultan Azlan Shah tidak mempunyai kuasa untuk memecat Mohammad Nizar daripada jawatannya kerana beliau (Mohamad Nizar) tidak memegang jawatan itu atas dasar perkenan Sultan.

Bagaimanapun, dalam penghakimannya ketika menolak keputusan Mahkamah Tinggi itu, Mahkamah Rayuan memutuskan bahawa Sultan Azlan Shah bertindak betul apabila baginda melantik Zambry sebagai Menteri Besar yang baru berpandukan Perkara 16(2) Undang-undang Tubuh Negeri Negeri Perak, setelah baginda berpuas hati bahawa Zambry mendapat sokongan majoriti di Dewan Undangan Negeri Perak.

Oleh kerana tidak berpuas hati dengan keputusan itu, Mohammad Nizar, yang hadir di mahkamah semalam, mengemukakan rayuan.

Dalam hujahnya semalam, peguam utama Sulaiman Abdullah yang mewakili Mohammad Nizar berkata Mahkamah Rayuan terkilaf dalam keputusannya kerana tidak mengguna pakai pendekatan yang tepat berhubung peruntukan yang terkandung dalam Undang-undang Tubuh Negeri Perak.

Katanya Mohammad Nizar tidak boleh dipecat oleh Sultan dan satusatunya cara yang boleh menyingkirkan beliau ialah melalui undi tidak percaya oleh anggota dewan undangan negeri.

"Undang-undang Tubuh Negeri Perak tidak memperuntukkan budi bicara bagi melantik dua orang memegang jawatan Menteri Besar," kata beliau.

Dalam hujah balasnya, Peguam Negara Abdul Gani Patail berkata Sultan Perak telah menimbang dengan teliti fakta serta keadaan yang wujud sebelum mengisytiharkan pada 5 Feb bahawa Barisan Nasional (BN) mempunyai majoriti di Dewan Undangan Negeri.

"Jelas sekali, Sultan Perak telah menunaikan tanggungjawab baginda dengan cara paling berhemah," kata beliau.

Sementara itu, dalam hujah beliau, peguam Datuk Cecil Abraham berkata tidak terdapat peruntukan secara tegas dalam Undang-undang Tubuh Negeri Perak yang menyebut bahawa kehilangan majoriti oleh seseorang Menteri Besar hanya boleh ditentukan oleh undi tidak percaya.

"Dalam kes ini, ia juga boleh ditentukan oleh Sultan setelah beliau memanggil menghadap 31 anggota dewan undangan negeri bagi memastikan siapa yang mendapat sokongan majoriti di dalam dewan," katanya.

Terdahlu, mahkamah itu menolak permohonan Mohammad Nizar agar rayuannya didengar oleh 11 hakim.

Bercakap kepada pemberita selepas prosiding itu, Mohammad Nizar berkata beliau kecewa dengan keputusan itu kerana kes berkenaan mempunyai kesan serius terhadap kepentingan awam. BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan